Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Besättningen kan inte ha överlevt flygkraschen

Uppdaterat fredag 8 januari 2016 kl 11.28
Publicerat fredag 8 januari 2016 kl 09.29
Flygräddningsledaren: Efter nedslaget är det omöjligt att överleva
(1:00 min)
Haveriplatsen för det kraschade postflyget av typen Canadair CRJ-200 är bara ett hål i marken. Foto. Marja Påve/ Sameradion och Johan Nilsson/TT
1 av 2
Haveriplatsen för det kraschade postflyget av typen Canadair CRJ-200 är bara ett hål i marken. Foto. Marja Påve/ Sameradion och Johan Nilsson/TT
Akkejaure. Karta: Carto DB.
2 av 2
Akkejaure. Karta: Carto DB.

Av det postflygplan som har störtat vid sjön Akkajaure i Lapplandsfjällen återstår bara fragment och det finns inga förhoppningar om att besättningen ska ha överlevt. 

Enligt flygbolaget West Atlantic var kaptenen 42 år gammal och hemmahörande i Spanien, medan styrmannen var en 34-årig fransman. Båda har över 3 000 flygtimmar.

Enligt flygräddningen finns inte något hopp om att någon av de båda besättningsmännen på planet ska ha överlevt.

– De chanserna är obefintliga, säger flygräddningsledaren Anders Lennholm.

Planet hittades av ett norskt F16-plan, som kommit för att bistå den svenska flygräddningen, på en fjällplatå mellan sjön Akkajaures nordvästra del och den norska gränsen.

– Det är en väldigt tydlig nedslagsplats. Totaldiametern är cirka 50 meter och det är inga stora delar utan bara små fragment kvar av flygplanet, säger Daniel Lindblad, som är pressansvarig vid Sjöfartsverket.

Enligt flygräddningsledaren Anders Lennholm har nedslagsplatsen en krater som är 20 meter bred och 15 meter djup. Flygplanet har sjunkit med närmare 9 000 fot per minut, från närmare 33 000 fot.

– Det var en hög hastighet i nedslaget, säger Anders Lennholm.

Hur vet man det?

– Man har observerat nedslagsplatsen.

Kan det förklara vad som har orsakat den här olyckan?

– Det är något allvarligt som hänt när det hållit så hög hastighet rakt ner, men vad som har hänt får haverikommisionen ta reda på, säger Anders Lennholm.

Han konstaterar också att det är omöjligt att överleva efter ett sådant här nedslag. De har verkligen störtat med en hög hastighet.

– Efter nedslaget är det omöjligt att överleva, säger Anders Lennholm.

Planet var svenskregistrerat och var på väg från Gardemoen utanför Oslo till Tromsø, men flög över svenska fjällen.

Besättningen hade över 3 000 flygtimmar med den aktuella flygplanstypen, varav kaptenen hade 2 050 timmar och styrmannen hade 900 timmar.

West Atlantic har använt flygplanstypen sedan 2007 och sammanlagt i 10 000 timmar, enligt bolaget självt. 

Planet flög på uppdrag av posten i Norge och var lastat med post från det norska östlandet på väg till Tromsö. 

– Våra tankar går i denna stund till piloterna och deras familjer och alla anställda på norska posten, sa Dag Mejdell, chef för norska posten på en presskonferens.

Haveriplatsen ligger mellan sjön Akkajaures nordvästra del och den norska gränsen. Under morgonen kommer fjällräddningen att flygas ut till platsen.

Statens haverikommission sitter just nu i möte om flygkraschen och planen är att flygtekniska- och flygoperativa utredare ska ta sig till olycksplatsen senare i dag för att hitta förklaringen till varför postplanet kraschade.

Försvarsmakten har ännu inte fått någon förfrågan om att bistå med insatser med anledning av flygkraschen, men man förbereder sig på att kunna hjälpa till med helikoptrar om det behövs. Det uppger Philip Simon, presschef vid Försvarsmakten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".