Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Forskning ska ge miljövänligare isbrytning

Publicerat fredag 8 januari 2016 kl 14.21
Ett instrument som visar isens tjocklek
(3:55 min)
Isbrytaren Frej. Foto: Niclas Bankert/Sjöfartsverket.
1 av 3
Isbrytaren Frej. Foto: Niclas Bankert/Sjöfartsverket.
Ivan Öström befälhavare på isbrytaren Frej. Foto: Ulf Larsson/ Sveriges Radio.
2 av 3
Ivan Öström befälhavare på isbrytaren Frej. Foto: Ulf Larsson/ Sveriges Radio.
Per Holmlund, glaciolog Stockholms universitet.
3 av 3
Per Holmlund, glaciolog. Foto: Stockholms universitet.

Effektivare och miljövänligare isbrytning. Det är målet med den forskning som inleddes på Arktis i höstas och fortsätter i Bottenhavet i vinter.

– Isbrytare är ett stort fartyg, alla vinster man kan göra genom att komma fram lättare betyder stora vinster i bränslemängder. Dessutom går det fortare, säger Per Holmlund, professor i glaciologi vid Stockholms universitet.

Det är med hjälp av en isradar som avläser isens tjocklek framför båten, som isbrytaren ska kunna välja den bästa och mest ekonomiska vägen.

Att ta sig genom is kräver stora krafter. Ju tjockare is ju mer bränsle går åt. Det är inte bra för miljön och dessutom sliter det på båtarna.

Därför finns det ett önskemål från Sjöfartsverkets isbrytarledning om ett instrument som visar isens tjocklek några meter framför båten. Något som skulle underlätta för besättningen att söka den tunnaste isen och med det den bästa vägen.

På isbrytaren Frejs kommandobrygga finns kapten Ivan Öström. Han ser en hel del fördelar med att kunna få information om isens tjocklek framför båten.

– Det är framförallt planering av nästkommande assistans, att man väljer ett annat område om man gått genom väldigt tjock is tidigare. Oftast är inte den rakaste vägen mellan två punkter den bästa vägen genom isen, säger Ivan Öström.

I dag använder isbrytarkapten Ivan Öström sin erfarenhet av att hitta isens svaga punkter när han navigerar. Han tittar efter sprickor och försöker undvika isvallar. Men när isen ligger helt jämn är det svårare att hitta den tunnaste isen.

Därför är det är av stort värde för kapten och styrman att få information om hur tjock isen är. Det system som i dag finns på de fem statsisbrytarna som håller i gång vintersjöfarten, är så långt från högteknologi man kan komma.

– Vi har en pinne som sticker ut midskepps på båten och med hjälp av färgmarkeringar uppskattar vi tjockleken på isblocken som vänds upp, säger Ivan Öström.

I höstas inleddes försöken med isradar på isbrytarna Oden och Frej på Arktis. Även om förhållandena inte var optimala så fick man så pass intressanta resultat att de är värda att gå vidare med, enligt glaciologen Per Holmlund.

Nu ska alltså nya tester göras på någon av statsisbrytarna i Bottenhavet i vinter. När de är klara hoppas professor Per Holmlund att man kommer att kunna ta fram en bra och förhållandevis billig utrustning till fartygen, som visar hur isförhållandena ser ut framför båten.

 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".