Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Större isbrytare behövs

Publicerat fredag 22 januari 2016 kl 15.32
Mikael Sandström, Sjöfartsverket: Tio-åtta meter bredare isbrytare behövs
(1:43 min)
Foto: Ola Andersson/Överstyrman på isbrytaren Frej
1 av 3
I framtiden kan Ymer vara för liten för att assistera in mot Luleå. Foto: Ola Andersson/Överstyrman på isbrytaren Frej
Sjöfartsverkets projektledare Mikael Sandström jobbar med att ta fram nya statsisbrytare. Foto: Ulf Larsson/Sveriges Radio.
2 av 3
Sjöfartsverkets projektledare Mikael Sandström jobbar med att ta fram nya statsisbrytare. Foto: Ulf Larsson/Sveriges Radio.
Linda Wikman, projektledare på Luleå hamn för Malmporten.
3 av 3
Linda Wikman, projektledare på Luleå hamn för Malmporten.

Om det stora muddringsprojektet Malmporten blir av så kommer det att påverka upphandlingen av nya isbrytare.

Med så mycket större fartyg kommer dagens isbrytare inte att räcka till.

– Det blir en klart dimensionerande faktor för hur stora och vilken kapacitet de nya isbrytarna ska ha, säger Mikael Sandström, projektledare på Sjöfartsverket för upphandlingen av nya isbrytare.

Att kunna ta in nästa fyra gånger så stora båtar – sommar som vinter – till hamnen i Luleå innebär att 20 miljoner kubikmeter ska muddras upp. Det handlar om muddring av två farleder.

– Det stämmer, en för sommaren och en farled för vintertrafiken. Det är på grund av is-problematiken på vintern, säger Linda Wikman, Luleå hamns projektledare för Malmporten.

På isbrytaren Frej brygga kan man blicka ut över en drygt 100 meter långt och runt 24 meter bred isbrytare, ungefär samma storlek är det även på Atle och Ymer. Blir projekt Malmporten av kommer de inte att räcka.

– Då kommer vi att behöva ha isbrytare som är åtta, tio meter bredare än vi har idag. Vi pratar om isbrytare som har en bredd på plus 32 meter, säger Mikael Sandström.

En isbrytare av Atles storlek kostar mellan 1 och 1,5 miljard. En betydligt större isbrytare kan man förvänta sig rusar uppåt i prisklass.

– Inte nödvändigtvis, det är det vi ska titta på. Vi ska se designfirmorna kan ta fram för koncept på ett bredare fartyg som kan hjälpa och assistera fartyg genom dom besvärliga isområdena här uppe i Bottenviken, säger Mikael Sandström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".