Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kiruna flygplats kan bli fjärrstyrd

Publicerat fredag 8 april 2016 kl 16.37
Luftfartsverket: Det är betydligt billigare
(1:39 min)
Kiruna flygplats.
Kiruna flygplats. Foto: Magdalena Martinsson/Sveriges Radio (arkiv).

Det kan bli aktuellt med fler fjärrstyrda flygplatser i Sverige. Det är redan verklighet i Örnsköldsvik men även Kiruna flygplats kan komma att fjärrstyras.

Örnsköldsviks flygplats styrs sedan ett år tillbaka av flygledare i Sundsvall.

Nu ska Luftfartsverket och Swedavia utreda om det är möjligt att även tömma flygledartornen i Malmö, Visby, Östersund, Umeå och Kiruna för att effektivisera.

– Det är betydligt billigare att på sikt underhålla ett digitaliserat torn än att ta hand om ett fysiskt torn. Och framför allt om man står inför att bygga nytt så är det en jättestor skillnad, säger Luftfartsverkets generaldirektör Olle Sundin.

Förra våren gjordes den världsunika första landningen på Örnsköldsviks flygplats som utrustats med högupplösta kameror som hjälpte flygledare från Sundsvall att lotsa piloterna rätt.

– Ja, Örnsköldsvik körs ju numera från Sundsvall och det fungerar jättefint, det har inte varit några problem alls, säger Olle Sundin på LFV.

I förstudien som nu ska göras ska LFV och Swedavia titta på om det på samma sätt går att tömma flygledartornen i Malmö, Visby, Östersund, Umeå och Kiruna som förra året tillsammans hade 4,3 miljoner passagerare och istället flytta de flygledarna till Arlanda.

Men är det här ett första steg till en helt centraliserad flygledning i Sverige på sikt?

– Det är ett första steg definitivt. Sen hur snabbt utvecklingen går och hur snabbt man kan göra det här det kommer bland annat den här analysen visa, säger Olle Sundin.

Efter sommaren ska förstudien vara klar är det tänkt och tidigast 2018 skulle den utökade fjärrstyrda flygtrafiken kunna komma igång om den är möjlig, bedömer Luftfartsverket. Samtidigt har initiativet skapat stor oro hos de 50-talet flygledare som i så fall berörs.

– Just nu är väl situation att det är väldigt upprörda känslor i de här tornen. För man ser ju hel sitt liv kastas omkull på något sätt. Det här blev nog flygplatser som vi inte hade kunnat föreställa oss och som med svenska mått mätt är stora flygplatser som berörs, säger Ann-Marie Bredberg vid fackförbundet ST som organiserar de flesta av landets 700 flygledare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".