Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ingen vill bli ämneslärare i matte och teknik

Publicerat fredag 22 april 2016 kl 14.19
Prefekt Kassfeldt: Det finns inget sug
(3:23 min)
Luleå tekniska universitet, LTU, campus i Luleå. Arkivfoto: Hjalmar Lindberg/Sveriges Radio.
Luleå tekniska universitet, LTU, campus i Luleå. Arkivfoto: Hjalmar Lindberg/Sveriges Radio.

Det är bokstavligt talat noll intresse för ämneslärarutbildningen i matematik och teknik vid LTU. 

Ett bekymmer för universitetet men än mer för samhället där ämneslärare i matematik och teknik redan idag är ett bristyrke.

För en vecka sedan var det sista ansökningsdagen till universitetsstudier hösten 2016. Det visar sig att ämneslärarutbildningen med ämneskombinationen matematik och teknik inte har en enda sökande. Och så har det sett ut sedan utbildningen introducerades i utbudet 2011.

– Det finns inget sug efter att utbilda sig till lärare i de här ämnena, konstaterar Elisabeth Kassfeldt som är professor och prefekt vid institutionen för matematik och teknikvetenskap vid LTU.

Kassfeldt konstaterar att det dels är ett problem för universitetet, eftersom det är kostsamt att hålla en utbildning för få elever, men det är ett än större problem för samhället i stort eftersom matematik- och tekniklärare är ett bristyrke redan idag.

Trots det låga - och på vissa grenar obefintliga - intresset för ämneslärarutbildningen i matematik finns dock inga planer på att plocka bort det från kursutbudet på LTU.

– Vi måste tvärtom vårda och värna den lilla grupp som väljer att läsa till exempel matematik och fysik, för att sedan lyfta fram dem som goda exempel, säger Elisabeth Kassfeldt till P4 Norrbotten.

Hon menar också att LTU måste titta på nya varianter för att göra utbildningen mer attraktiv, kanske fundera på att förlägga delar av utbildningen på distans.

– Distansutbildningen för lärare i grundskoleklass och åk 1-3 är framgångsrik och lockar elever, det kanske vi borde titta på även när det handlar om andra lärarutbildningar.

Samtidigt säger hon att även till exempel kommunerna som arbetsgivare har ett ansvar i att lyfta fram positiva exempel, som kan locka studenter till utbildningar.

Lena Callne
lena.callne@sverigesradio.se





Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".