Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Annelis träningsprogram vecka 3

Publicerat måndag 2 maj 2016 kl 17.48
Att stå på framdelen av foten och ta små, små steg stärker vadmusklerna. Foto: Sveriges Radio.
Att stå på framdelen av foten och ta små, små steg stärker vadmusklerna. Foto: Sveriges Radio.

Löpcoachen Johanna Nilsson träffar P4 Norrbottens Anneli Lindbäck en gång i veckan och de genomför ett pass. Resten av veckan ska Anneli träna enligt Johannas träningsprogram och målet är att Anneli ska gå från ingen löpträning alls till att hitta motivationen och glädjen i löpningen – och förhoppningsvis komma igång med regelbunden träning på egen hand.

Tänk på att alltid göra stegrande uppvärmning i 10 min. Börja med att gå och övergå sen till jogging sista 3 minuterna. 

  • Måndag: Löpstyrka och fartlek ledd av Johanna Nilsson 
  • Tisdag: Vila 
  • Onsdag: Powerwalk 35 min – gärna på morgonen!
  • Torsdag: Löpning distanspassjogg/gång. 15 min. Här vill jag att du tänker på tekniken i uppvärmningen! Jogga 5 gå 1, Jogga 5 gå 1, Jogga 5 gå 1, Jogga ner 10 min genom att gå raskt. Avsluta med Plankan 30 sekunder x 2 
  • Fredag: Vila 
  • Lördag: Löpning distans. Ett pass där tiden är mer avgörande än farten och känslan skall hittas. Våga sänka farten till din distansfart. Löp med kortare stråk om 2 minuter, gå 1, jogga 2 min, gå 1 osv. Om det känns bra efter 2 min så fortsätt och spring 5 minuter, gå 1. Totalt 20 min. Jogga 10 min. Klart! 
  • Söndag: vila, men träna gärna styrkan från i måndags. Tre valfria övningar. En för bål, en för ben och en för överkropp
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".