Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler klagomål mot posthanteringen

Publicerat tisdag 24 maj 2016 kl 13.47
PTS: Man får grannarnas brev
(2:23 min)
Brevlåda i centrala Luleå
Brevlåda i centrala Luleå. Foto: Nils Eklund

Efter att klagomålen från allmänheten på postoperatörerna för brister i posthanteringen ökat kraftigt det senaste året ska de två största aktörerna Postnord och Bring Citymail nu specialgranskas.

De krav på förbättringar som tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen förde fram redan förra året har inte gett effekt, enligt PTS.

– Då tycker vi väl att det inte har gått tillräckligt snabbt i den här anpassningen. Därför har vi då beslutat att genomför en oberoende förstudie som vi kallar det. Dels av vad felen består i och framför allt vilka åtgärder som är rimliga att vidta i det här sammanhanget. Den har alldeles nyss påbörjats och vi hoppas att den ska vara klar här innan semestrarna, säger Sten Selander, avdelningschef vid PTS.

Post- och telestyrelsen har tillsynsansvar över postoperatörerna och konstaterar i sin senaste årsrapport att klagomålen på aktörerna ökade kraftigt förra året jämfört med året innan. Klagomål som allmänheten delar med sig av till PTS och synpunkter som operatörerna själva tar emot.

– Att man får grannarnas brev, att man inte får brev som man förväntar sig och att de kommit bort, den typen av klagomål. Och vi ser att den tendensen även håller i sig i början av 2016, fortsätter Sten Selander.

Statliga Postnord, tidigare Posten, med över 80 procent av marknaden fick in drygt 68 000 utdelningsrelaterade klagomål kring brev och paket förra året. En ökning med drygt 50 procent från året innan.

Erika Ahlqvist, chef för distribution på Postnord förklarar att det dels beror på att post sorterats fel på grund av tekniska problem i den utökade maskinella brevsorteringen som införts för att möta de kraftigt minskade brevvolymerna i Sverige, där var tredje försändelse försvunnit från brevmarknaden sedan år 2000.

– Och där har vi nu rättat upp våra sorteringsprogram för att minska felsorteringarna helt enkelt. Vi tycker att det är jättebra att PTS säkerställer att det finns fakta och vi ser också möjlighet för oss att lära oss där vi har brustit och göra bättre i fortsättningen, säger Erika Ahlqvist vid Postnord.

På ett liknande sätt välkomnar även Brings Citymail granskningen från PTS som i slutändan som yttersta åtgärd kan ta till sanktionsmöjligheter mot postoperatörerna om de inte bättrar sig efter deras nu inledda granskning. Men Sten Selander vid PTS hoppas att det inte går så långt.

– I och med att alla inblandade egentligen har samma ambition att komma till rätta med problemen. Så hoppas vi att man på det här sättet ska kunna åstadkomma detta, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".