Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Brister i restaurangers information till gäster

Publicerat onsdag 8 juni 2016 kl 08.14
Kommunens livsmedelsinspektör: De lovade fixa fram en skylt
(1:46 min)
Livsmedelsinspektör Helena Söderlund har kontrollerat hur restauranger i Kiruna informerar gästerna om allergener.
Livsmedelsinspektör Helena Söderlund har kontrollerat hur restauranger i Kiruna informerar gästerna om allergener. Foto: Alexander Linder/ Sveriges Radio.

Bara tre av totalt sexton kontrollerade lunchrestauranger i Kiruna upplyste sina gäster om hur de skulle kunna få veta mer om vilka allergiframkallande ämnen som fanns i maten.

Undersökningen gjordes från slutet av februari till slutet av april i år.

– Det är väl ett ganska nedslående resultat kan man säga. Det som är positivt är att många restaurangägare, som helt enkelt inte var medvetna om det här, utlovade i princip på plats att de skulle fixa fram en skylt och att det är klart att kunden ska ha rätt till upplysning, säger Helena Söderlund som är livsmedelsinspektör i Kiruna kommun.

I den här delen av undersökningen tittade inspektörerna närmare på om restaurangerna upplyste sina gäster om hur de skulle få veta mer om så kallade allergener i maten.

– Antingen genom att sätta upp en skylt där det står "fråga personalen", eller genom att man frågar vid exempelvis betalning eller servering om kunden är allergisk mot någonting. Eller att det finns skriftlig information i anslutning till maten.

Bakgrunden till undersökningen är en lag som har gällt i 1,5 år. Den säger att restauranger måste kunna lämna information till sina gäster om vilka allergiframkallande ämnen som finns i maten. Det kan till exempel handla om jordnötter, blötdjur, mjölk och senap.

I en annan del av kontrollen i Kiruna blev resultatet något bättre.

Helena Söderlund berättar att en eller två rätter på menyn valdes ut och sedan frågade man vilka allergener som fanns i rätten.

– Vi fick ett svar och sedan gick vi ut i köket och kollade vad de faktiskt hade stoppat i maten.

Det visade sig att åtta av sexton restauranger lämnade korrekta uppgifter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".