Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Pokémon Go" rätt i samtiden

Publicerat torsdag 14 juli 2016 kl 09.00
Spelforskare: "Kan leda till situationer där alla inte riktigt förstår vad som händer"
(3:15 min)
Pokémon Go
En pokémon dök upp på reporterns tangentbord. Foto: Matilda Källén/SR

De små färgglada monstren är tillbaka - nu också i verkligheten. På bara drygt en vecka har mobilspelet "Pokémon Go", där pokémon-samlande spelare måste ge sig ut i verkliga världen, hunnit bli ett världsfenomen. Samtidigt har rapporter om hotad integritet och spelare som förts till märkliga platser strömmat in. Men varför har det blivit så populärt, och vad händer egentligen när verkligheten tar plats i ett spel? 

Annika Waern är professor i människa-datorinteraktion vid Uppsala universitet. Hon kallar den här typen av spel för "ubika spel".

– Ubika spel, det är spel som finns i världen omkring oss och som pågår hela tiden på något sätt, förklarar hon.

Begreppet kommer från engelskans "ubiquitous computing" - och från kyrkolatinets ord för "gud finns i allt". Det handlar om en genre spel som spelas med mobilen, ofta utomhus.

– De här spelen har funnits i luften väldigt länge. Det intressanta här är att det har blivit en sådan stor succé och att så många började spela nästan med en gång när spelet släpptes, fortsätter hon.

Nintendo-spelet "Pokémon Go" går ut på att hitta, fånga och träna pokémons, det vill säga små animerade figurer. Med hjälp av mobilens gps måste spelaren röra på sig i den verkliga världen för att lokalisera fler pokémons.

Varför har det blivit så populärt?
– Det är en kombination av ett par saker. En sak är helt enkelt att tiden är mogen. Det fanns liksom en beredskap för att det skulle komma ett spel där man sprang ut på stan och spelade aktivt, säger Annika Waern.

Hon menar att det handlar om en utveckling där spel i allt större utsträckning har blivit något som man gör dels tillsammans, dels i rörelse. Det var länge sedan den klassiska spelaren sågs som en ensling i ett pojkrum.

Annika Waern är en av Sveriges ledande forskare på den här typen av spel - spel där spelet och verkligheten går samman. I "Pokémon Go" finns inslag av "augmented reality", eller förstärkt verklighet - som när en pokémon genom mobilkameran ser ut att befinna sig framför ens fötter. Men enligt Annika Waern är dessa inslag begränsade, och hon tror att verkligheten och aktiviteter i spelet men utanför skärmen, som organiserade flashmobs, kommer att få större roller i takt med att den här typen av spel fortsätter att utvecklas.

– Det är väl det jag saknar litegrann i "Pokémon Go", att det faktiskt bara är ett mobilspel, allting händer i mobilen. Så jag väntar på nästa spel där det faktiskt händer saker ute i verkligheten också, som blir lika stort, för det kommer.

Annika Waern har också tittat närmare på de etiska frågeställningar som kan uppkomma när ett spel tar plats i verkligheten. Sedan "Pokémon Go" släpptes har debatten aktualiserats. Förutom att spelare har ifrågasatt i vilken grad ens privata uppgifter lämnas ut, har spelet också fört spelare till platser som strippklubbar, gravstenar och privata ägor. Och så finns där diskussionen om risken med att vara distraherad på offentlig plats. Enligt Annika Waern bottnar riskerna i att vi inte är så vana vid den här typen av spel.

– Just det här med att spela tillsammans med människor som inte själva spelar, som man gör hela tiden när man är ute på stan och spelar, det är väldigt roligt men det kan också leda till situationer där alla inte riktigt förstår vad som händer, säger hon.

Samtidigt är det just samspelet med världen utanför som gör fenomenet så intressant, fortsätter Annika Waern:

– Det är väl en av de saker som jag tycker är riktigt, riktigt roligt med den här typen av spel, att man kommer ut och möter folk i verkligheten och inte bara online. Det är väl inte heller nytt, men det kanske är nytt som massmarknadsfenomen.

"Pokémon Go" finns ännu inte tillgängligt i Sverige.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".