Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Betala bensin med kort – en dyr historia

Publicerat onsdag 26 oktober 2016 kl 20.00
"Jag ifrågasatte det här för jag tyckte att det var märkligt"
(1:54 min)
Fredrik Svensson sitter framför datorn i sitt hem i Sikfors och bensinpumpar.
Fredrik Danielsson fick en obehaglig överraskning när han loggade in på banken efter att ha tankat och betalat med kort. Foto: Anna Fjellström/Sveriges Radio och Erik Svensson/TT.

En tankning på en obemannad tankstation blev dyrt för Fredrik Danielsson i Sikfors som använde sitt bankkort vid betalning. Bensin för drygt 200 kronor kostade 1500 kronor, i alla fall under fyra dagar.

En tankning för drygt 200 kronor kostade Fredrik Danielsson i Sikfors 1500 kr. Under fyra dagar reserverades beloppet på hans konto, pengar som inte kan användas under tiden.

Fredrik kontaktade både banken och bensinbolaget för att få reda på vad som hänt:

– Jag ifrågasatte det här för jag tyckte att det var märkligt att om man handlar för 200 kronor att det ska reserveras 1500. Dessutom fick jag beskedet att det kommer att regleras men det kan ta ett par fyra dar och i det här fallet innebär det att det skulle det regleras på torsdag morgon och jag hade tankat på söndag.

Från OK-Q8 fick Fredrik höra att det var Nordea som gjorde reservationen som innebär att pengarna ligger kvar på kontot men inte kan användas. Men Nordea säger att det aldrig är banken som bestämmer beloppet, det gör bensinbolaget.

– Det som har hänt i det här fallet är att en reservation har gjorts i samband med att han använde sitt kort enligt ett nytt regelverk som heter AFD (Automatic Fuel Dispenser). Det handlar om att bankerna ska veta om att det finns täckning på kortet innan man tankar, säger Alexandra William-Olsson som är kommunikationsansvarig på OK-Q8.

– Det är egentligen ingenting som kunden ska behöva känna till, utan det ska ske helt smärtfritt, menar hon.

Men smärtfritt blev det inte för kunden i det här fallet som fick sina pengar reserverade i fyra dagar.

Vem som bär ansvaret är svårt att klargöra och för Fredrik Danielsson är det en fråga om förtroende.

– Jag tycker det är väldigt fel det här. Jag tycker att det är dåligt att man inte kan kommunicera sinsemellan och ge mig ett klart besked och räta till det. De sitter bara och klagar på varsin sida. Men ingen tar tag i det.

Kommer du att fortsätta att tanka och betala med kort?

– Ja inte hos OK i alla fall, säger Fredrik Danielsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".