Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Luleå kan få vänta på ett nytt resecentrum

Publicerat lördag 29 oktober 2016 kl 09.58
Niklas Nordström (S): Det öppnar nya möjligheter för byggande
(1:24 min)
Järnvägsstationen i Luleå. Foto: Emma Brännholm, P4 Norrbotten Sveriges Radio
1 av 5
Busstationen i Luleå. Foto: Ellika Nilsson.
2 av 5
Busstationen i Luleå. Foto: Ellika Nilsson.
3 av 5
Niklas Nordström (S), kommunalråd Luleå. Foto: Carin Sjöblom/ Sveriges Radio.
4 av 5
Niklas Nordström (S), kommunalråd Luleå. Foto: Carin Sjöblom/ Sveriges Radio.
Byggena av förbifarterna Vittangi och Masugnsbyn stoppas. Arnold Vonkavaara är regionchef i Trafikverket. Foto: Alexander Linder/ Sveriges Radio.
5 av 5
Byggena av förbifarterna Vittangi och Masugnsbyn stoppas. Arnold Vonkavaara är regionchef i Trafikverket. Foto: Alexander Linder/ Sveriges Radio.

Luleå resecentrum kommer att bli av, men ligger cirka fem år bort. Därmed får Luleås politiker vänta på att få bygga nya bostäder i centrum.

Nya bostäder i centrala Luleå kan bli verklighet i framtiden när busstationen så småningom flyttas till ett resecentrum ihop med tågstationen och marken på Loet frigörs. Men först måste Trafikverket avsätta pengar till att sanera bangården, enligt Luleå kommun.

– Just nu hänger väldigt mycket på att Trafikverket i sin plan för kommande år måste visa att det finns pengar för sanering, säger Niklas Nordström (S), som är kommunalråd i Luleå.

Nordström menar att exploateringen av det här området är beroende av Trafikverkets sanering. Först efter ett klartecken till den kommer kommunen att köpa marken av ägaren Jernhusen, som enligt Niklas Nordström vill sälja.

– Ja, vi har varit i kontakt med Jernhusen som vill bli av med marken, eftersom de inte har nåt strategiskt intresse av den. Kommunen vill ju komma åt marken, så att vi kan flytta busstationen till järnvägsstationen och frigöra mark till bostäder på Loet där busstationen är nu, säger Niklas Nordström.

Tanken är att kommunen i framtiden säljer vidare marken på Loet till privata aktörer inom bostadsbyggande.

– Det här skulle öppna stora möjligheter för byggande eftersom vi helt plötsligt skulle kunna bygga ett jättestort kvarter centralt, där busstationen ligger i dag. En öppen och stor yta att jobba på, säger Niklas Nordström.

Men för att kunna bygga bostäder måste många förändringar först göras på järnvägsområdet. Till exempel ska bangården saneras och det planeras en planskild korsning för biltrafik.

Projektet är så stort att Trafikverket vill få in det i den nationella transportplanen. Nästa gång regeringen tar beslut om en sådan plan är 2018, men det betyder inte att arbetet kan börja på en gång.

– Min bedömning i dagsläget är att arbetet i så fall kan komma i gång åren efter 2020, säger Arnold Vonkavaara, regionchef för Trafikverket region nord,

Prislappen för Luleå resecentrum är svår att säga exakt i dag, men enligt Trafikverket kommer det att ligga på några hundra miljoner kronor. Om projektet inte kommer med i den nationella transportplanen 2018 kan det komma med 2022 då planen revideras.

Arnold Vonkavaara tvivlar inte på att projektet blir av.

– Det här är ju ett stort projekt men det är ett fullt realistiskt projekt som kommer att bli av, det är min tro, säger Vonkavaara.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".