Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tyngre trafik värd flera hundra miljoner

Publicerat måndag 7 november 2016 kl 06.30
Anders Björnström, LKAB: En bra lösning i det korta perspektivet
(1:58 min)
Ett malmtåg som färdas genom snöiga fjäll
1 av 3
Malmtåg på väg mellan Kiruna och Narvik. Foto: LTU
Anders Björnström, logistikchef på LKAB. Foto: LKAB
2 av 3
Anders Björnström, logistikchef på LKAB. Foto: LKAB
Malmtåg på Malmbanan. Foto: Johan Wallqvist/Sveriges Radio.
3 av 3
Malmtåg på Malmbanan. Foto: Johan Wallqvist/Sveriges Radio.

Utvärderingen av testet med tyngre trafik på Malmbanan har fallit så väl ut att den tunga trafiken nu dubbleras.

– Vi har inga problem haft med vårt rullande materiel. För Trafikverket så har man sett en lite ökat slitage, men inga alarmerande saker, säger Anders Björnström som är logistikchef på LKAB.

Sveriges tyngst trafikerade järnväg, Malmbanan, är nära att nå sitt kapacitetstak. För att möta problemet har det på försök körts med tyngre laster mellan Malmberget och Luleå. Ett av de fem tågsätten som varje dygn kör sträckan har lastats med ytterligare 680 ton malm.

I dagarna utökas försöken till att omfatta två tågsätt per dygn får extra last. Nu hoppas LKAB att få göra försök med utökad last även mellan Kiruna och Narvik.

– Där är förhoppningen att vi ska komma igång med försök någon gång under 2017, säger Anders Björnström.

Om LKABs alla tågsätt skulle få köra med de 10 procent extra på tågen skulle det med befintliga turer, 15 tåg per dygn, kunna transporteras ytterligare 3,7 miljoner ton malm årligen.

Så rör det sig om stor summor LKAB tjänar in på frakterna.

– Ja, vi har räknat på det. Det enda jag kan säga är att det rör sig om väldigt, väldigt stora pengar. Vi pratar investeringar i flera hundra miljonersklassen, säger Anders Björnström.

De hett efterlängtade dubbelspåret på Malmbanan är minst tio år borta. Då skulle de tyngre lasterna vara en hjälp på vägen i den ökade produktionen. Men att öka lasterna ser Anders Björnström inte som den slutgiltiga lösningen på problemen.

– I det korta perspektivet är det en mycket bra lösning. Men i det långa perspektivet så är dubbelspåret lösningen på kapacitetsproblemet, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".