Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lärare missar att prata om källkritik

Publicerat måndag 28 november 2016 kl 05.35
Anette Holmqvist, Skolverket: Det är väl egentligen en likvärdighetsfråga
(1:59 min)
Axel Olsson och Johan Myrberg jobbar med ett musikprojekt för att skildra terminstemat i klass 7.
1 av 2
Axel Olsson och Johan Myrberg jobbar med ett musikprojekt för att skildra terminstemat i klass 7. Foto: Anna Torgnsdotter/Sveriges radio.
Nya Läroverket på Bergviken i Luleå. Foto: Carin Sjöblom/ Sveriges Radio.
2 av 2
Nya Läroverket på Bergviken i Luleå. Foto: Carin Sjöblom/ Sveriges Radio.

Var fjärde lärare i grundskolan pratar aldrig om källkritik på nätet eller använder källkritiska metoder i undervisningen gällande internet och sociala medier.

Att lärarna inte pratar om eller använder källkritiska metoder i samtalen med deras elever i skolan anser Skolverket vara problematiskt, eftersom elevernas träning i att kunna avgöra vad som är sant eller falskt från olika mer eller mindre trovärdiga källor har blivit en allt större utmaning idag.

P4 Norrbotten besökte en av sjuorna på Nya läroverket i Luleå. Eleverna har ett terminsprojekt som ska handla om solen. De ska ta reda på fakta och göra egna arbeten, exempelvis om solens skadeverkningar på människan eller om fotosyntesen, och det är inte helt lätt att veta vilka källor som man kan lita på.

Några av eleverna väljer ett musikprojekt, att göra en låt om solenergi. Både Johan Myrberg och Axel Olsson har googlat mycket och har viss koll har på de hur de väljer.

I Skolverkets återkommande utvärdering av användningen av IT i skolan visas nu senast att 1 av 4 grundskolelärare inte pratar om eller lär ut hur man värderar olika källor på internet i klassrummet.

Det har blivit något bättre än för drygt tre år sedan, då man kollade senast. Men fortfarande upplever exempelvis över hälften av alla lärare ett mycket stort eller ganska stort kompetensutvecklingsbehov på området.

Det handlar om att alla elever ska få samma chans att både begripa och granska den nya världen med sociala medier och youtubeklipp, förklarar Anette Holmqvist på Skolverket.

– Det är väl egentligen en likvärdighetsfråga. Det står i läroplanen att man ska diskutera det med eleverna. Då ska det inte bero på vilken lärare man har, utan alla ska ju få möjlighet att diskutera såna svåra frågor som källkritik och kritisk granskning kan vara, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".