Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hit vänder du dig om du får problem efter att ha varit hos tandläkaren

Publicerat fredag 23 december 2016 kl 10.29
Privattandläkarna: Så fungerar det med garantin
(2:23 min)
Tandläkarmottagning (arkivbild).
Tandläkarmottagning (arkivbild). Foto: Anneli Lindbäck/Sveriges Radio

Om du har gått till en privat tandläkare kan du alltid börja med att kontakta Privattandvårdsupplysningen.

Alla privata tandläkare som är medlemmar i Privattandläkarna, som är en medlemsägd branschorganisation för privata tandvårdsföretag i Sverige, ger två års garanti på behandlingar som gäller kronor, broar eller implantat. Men i vissa fall innebär alltså inte garantin att tänderna kommer på plats igen.

– Garanti täcker inte annan behandling än den ursprungliga, så om man till exempel tar bort kronor och en tand behöver dras ut täcker det inte att tanden måste dras ut och att en konstgjord rot måste göras, förklarar Lars Olsson, som är näringspolitisk chef på Privattandläkarna.

Vart ska man vända sig om man behöver hjälp?

– Först ska man så klart försöka prata med sin tandläkare. Och sen finns ju Privattandvårdsupplysningen som kan ge information och hjälpa patienter vidare, säger Lars Olsson.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".