Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(2:00 min)
Flygledare fjärrlotsar trafik från digitala torn
Publicerat måndag 27 februari kl 05.57
Central för fjärrstyrd flygledning i Sundsvall. Foto: Nils Eklund/Sveriges Radio
Central för fjärrstyrd flygledning i Sundsvall. Foto: Nils Eklund/Sveriges Radio

Ny teknik ersätter flygledartornen, själva hjärtat vid de svenska flygplatserna, som börjat tömmas på personal för att ersättas med kameror och övervakningscentraler långt från landningsbanorna.

Idag leds flygtrafiken på Örnsköldsviks flygplats från ett digitalt flygledartorn 15 mil söderut i Sundsvall. En mörklagd halvmåneformad kontorslokal, ett skrivbord med instrument och 14 platt-tv skärmar efter varandra i en båge, som halvt omringar flygledaren.

Även flygledartornet i Sundsvall och det i Linköping väntas under året släckas för gott för att ersättas av likadana digitala centraler som redan står färdiga inne i Luftfartsverkets byggnad i  Sundsvall.

Det ska även tornen vid flygplatserna i Malmö, Visby, Östersund, Umeå och Kiruna göra om några år är tanken. Då kan de flygplatserna istället flygledas från en liknande fjärrcentral vid Arlanda. Det förhandlar Luftfartsverket och Swedavia som driver de statliga flygplatserna nu om.

– Flygledningen ska bli effektivare. Att bygga och renovera hela torn kostar helt enkelt mer än de digitaliserade kamerasystemen och bemanningen ska underlättas, förklarar flygledaren Erik Bäckman i Sundsvall.

Luftfartsverket och Saab försöker nu i ett gemensamt nystartat bolag att sälja den fjärrstyrda flygledningstekniken med sikte på en internationell marknad, driven av en växande global medelklass där fler får råd att flyga och ett luftrum som blir allt trängre.

De svenska flygplatserna kan också betraktas som ett enda stort skyltfönster när samtidigt fler bolag och andra länder tittar på liknande distanssystem för att hantera flygtrafiken. En av många fjärrstyrda lösningar i samhället numera där kupévärmare och huslarm styrs med enkla appar, självkörande lastbilar trafikerar gruvor och kranförare jobbar på kontor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".