Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hundratals patienter fick felaktiga inkassokrav

Publicerat måndag 13 mars kl 15.35
Regionhuset i Luleå.
Patienter som fått felaktiga inkassokrav uppmanas att invänta en ny faktura. Foto: Samed Salman/Sveriges Radio.

580 patienter har fått felaktiga inkassokrav från Region Norrbotten. Det rör sig om patienter som besökt öppenvården i Piteå.

Enligt ett pressmeddelande från Region Norrbotten har det uppstått ett fel som gjort att patienterna inte har fått en faktura först.

– Nu kommer vår leverantör omgående att se över sina rutiner för att förhindra att detta händer igen, säger Jenny Jonsson, enhetschef för patientkontoret inom Region Norrbotten, i pressmeddelandet.

Fakturahanteringen sköts av en extern leverantör som upphandlats av regionen. Patienter som har fått inkassokrav utan att först ha fått en faktura uppmanas att kasta kravet och invänta en ny faktura med nytt förfallodatum.

– Vi ber om ursäkt för de eventuella besvär som inkassokraven orsakat, säger Jenny Jonsson.

De som redan har hunnit betalat inkassofakturan uppmanas att kontakta patientkontoret inom Region Norrbotten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".