Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(2:28 min)
Sjöfartsverket: Milda vintrar kan vara besvärligare än kalla
Publicerat torsdag 16 mars kl 06.55
Tomas Årnell, isbrytardirektör, Sjöfartsverket
1 av 2
Tomas Årnell, isbrytardirektör, på Sjöfartsverket Foto: Ulf Larsson/Sveriges Radio
Isbrytaren Atle bryter is.
2 av 2
Isbrytaren Atle assisterar i Bottenviken. Foto: Karl Herlin/Sjöfartsverket/TT.

De senaste två åren har det varit ovanligt milda vintrar. Men trots det så är det endast de största och starkaste isbrytarna som kunnat assistera fartyg i Bottenviken.

– Ja, milda vintrar när inte hela Bottenviken lägger sig och när det blåser bildas det stora vallar i norra delen. Bara de största isbrytarna klarar av att assistera under de förhållandena. Det säger Tomas Årnell,  isbrytardirektör vid Sjöfartsverket.

Trots ytterligare en mild vinter så har Sverige och Finland åtta av sina största isbrytare i gång i Bottenviken. Även den mindre Atle jobbar med att hjälpa fartyg i Kvarken.

Att de milda vintrarna visat sig vara besvärligare än dom kyliga är något som måste tas med i beräkningarna, nu när de svenska isbrytarna närmar sig pensionen och nya måste köpas in.

– Vi ska ersätta de ålderstigna isbrytarna. Vi måste ha minst den storlek, den så kallade Atleklassen, som vi idag har.

Sedan får vi se vad som händer med Malmporten, det kan vara så att de projektet kan innebära att någon av isbrytarna ska vara ännu större, säger Tomas Årnell.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".