Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
(4:31 min)
Goda relationer skapar motiverade elever
Publicerat torsdag 4 maj kl 15.55
Ulrika Bergmark, biträdande professor i pedagogik vid Luleå Tekniska universitet
Ulrika Bergmark, biträdande professor i pedagogik vid Luleå Tekniska universitet Foto: Lena Callne/Sveriges Radio.

Ny forskning från Luleå tekniska universitet visar att uppskattning och fungerande relationer har stor betydelse för elevers välbefinnande och lärande.

Det var ett sug efter positiva exempel och goda berättelser från skolans värld som inspirerade till den forskning som Catrin Kostenius, professor i hälsovetenskap bedrivit tillsammans med Ulrika Bergmark, biträdande professor i pedagogik, bedrivit.

De har följt en klass med elever i årskurs tre, i en liten kommun i Norrbotten. Eleverna har delat med sig av sina berättelser om betydelsefulla situationer i skolan.

– Det finns ett glapp i forskningen när det handlar om elevernas perspektiv, menar Ulrika Bergmark, biträdande professor i pedagogik vid Luleå Tekniska universitet.

Elevernas berättelser handlar om betydelsen av uppskattning, om hur roligt det kan vara att flytta ut undervisningen till en annan miljö än klassrummet och hur viktigt det är att relationerna fungerar till klasskamrater och lärare.

– De goda relationerna är inte någon man kan ta för givet, säger Ulrika Bergmark, bidträdande professor i pedagogik som gärna skulle vidga forskningen till ett riksperspektiv.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".