Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nu ska Norrbotten visa länets möjligheter

Publicerat måndag 7 november 2005 kl 05.34

Länstyrelsen och Landstinget har gått ihop för att ta fram en strategi för hur norrbotten ska bli mer attraktivt för bland annat investerare. Strategin ska bli en av pusselbitarna i något som kallas ”regional attraktionskraft” .

Nu ska norrbotten marknasföras som något positivt och receptet är enkelt säger Landshövding Per Ola Eriksson:

- Berätta vad Norrbotten kan göra för Sverige, barentsomrdået, europa och så vidare. Inte vad vi behöver för hjälp av andra, säger Per Ola Eriksson

Tidigare satsningar på att marknadsföra Norrbotten har ofta slutat i fiasko. Den här gången ska det inte bli paltbjudning på Gärdet i Stockholm för utflyttade norrbottningar dit bara de närmast sörjande orkade gå. Landshövding Per Ola Eriksson säger att det istället handlar om ett långsiktigt arbete där det som är bra med länet ska framhållas:

- Ett exempel är naturligtvis det arbete som Haparandas kommunalråd Sven-Erik Bucht gjorde för att få IKEA till kommunen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".