Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Skogsbo och räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Dalarna.
(Publicerat idag kl 17.31)

Forskning ska ge sameskolorna egen pedagogik

Publicerat tisdag 22 november 2005 kl 08.45

Just nu så arbetar sameskolorna i Gällivare och Jokkmokk med ett forskningsprojekt som har till syfte att utveckla kunskap om hur sameskolan och den samiska förskolan kan stärka och utveckla den samiska identiteten.

Att arbetet på sameskolorna behöver dokumenteras, för att på så sätt bygga upp en kulturell förankring och i större grad kunna tillvarata det samiska tänkandet håller Gudrun Kuhmunen med om. Som förskollärare i Gällivare har hon själv under lång tid saknat en samisk pedagogik.

– Idag så finns det inte vad man kan kalla en samisk pedagogik eller ett samiskt sätt att bedriva utbildning, och på något sätt så saknar jag det och har skanat väldigt länge, säger hon.

Forskningsprojektet som kommer att pågå i två år är ett samarbete mellan sameskolorna i Gällivare och Jokkmokk, samt Luleå tekniska universitet och den samiska högskolan i Kautokeino. Arbetet startade dock egentligen redan för fyra-fem år sedan, då föräldrar och personal började fundera på vad de samiska institutionerna egentligen ska ge sina barn och elever.

Under den tid som arbetet pågått i Jokkmokk och Gällivare så tror sig Gudrun Kuhmunen ha sett ett förändrat tänk bland både föräldrar och skolans personal. Något som hon tror kommer att bidra till att sameskolorna får en mer anpassad padagogik, och hon får medhåll av Carina Sarri, som är förskollärare och rektor vid Giellas förskola i Jokkmokk.

– En förhoppning finns ju, eller en vision, en tro att ur det här så kommer till exempel sameskolornas inriktning att bli mer samisk. Att man har de samiska glasögonen på sig som pedagog när man lägger upp arbetet på skolorna och förskolorna, säger Carina Sarri.

I ett längre perspektiv hoppas hon också att forskningsprojektet ska resultera i att lärar- och pedagogutbildningen kommer att ta hänsyn till att lärare av olika kategorier får utbildning i att arbeta på samiska skolor och förskolor.

Carin Sjöblom, SR Norrbotten
carin.sjoblom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".