Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Norrbotniabanans kalkyl håller

Publicerat torsdag 4 maj 2006 kl 11.38

Banverkets kalkyl på en totalkostnad på mellan 16 miljarder och 19 miljarder kronor för Norrbotniabanan håller, visar den förstudie som nu avslutats.

Byggstart för delsträckan Piteå-Skellefteå planeras till 2010, och Banverket inleder nu undersökningar för att utse den lämpligaste sträckningen.

Tre miljarder kronor har avsatts för delsträckan i Banverkets framtidsplan.

För att hela projektet, 40 mil järnväg mellan Haparanda-Umeå, ska kunna genomföras, krävs att riksdagen beslutar om mer pengar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".