Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trafikfarliga bussar efter Norrlandskusten

Publicerat måndag 1 juli 2002 kl 06.17
Dom nya högbyggda långfärdsbussarna som trafikerar Luleå och Sundsvall är inte trafiksäkra i vinterklimat, visar undersökningar som Vägverket gjort. Trots det har över 20 nya dubbeldäckare köpts in och går i trafik via Länstrafiken.
- Dom här bussarna ställer höga krav på chaufförerna och kan vid halka orsaka olyckor, säger säger Ove Lundberg, ställföreträdande avdelningschef Vägverket region norr. Vägverkets undersökningar visar att en hög buss är väldigt vindkänslig och välter lätt. Dessutom är bussarna tillverkade med låg tyngd på framvagnen, vilket gör att höga bussar behöver bra underlag för att ha fäste. För att få maximal friktion behövs torr asfalt, bedömmer vägverket. Men Länstrafikens nya bussar kör året runt mellan Luleå och Sundsvall. Enligt Ove Lundberg på Vägverket passar den busstypen för turistresor där hastigheten är låg eftersom sevärdeheterna är det viktiga. - Att långfärdspendla i högre hastigheter med dubbeldäckare är inte bra, säger Lundberg. Men länstrafikens VD i Överkalix Bengt-Erik Johansson tror inte på Vägverkets undersökning. Han säger att han aldrig fått någon information om att bussar över fyra meter är mindre lämpliga på vinterväglag, utan anser att dubbeldäckare är lika säkra som enplansbussar. Han har sett viss statistik som pekar åt det hållet men anser att dom resultaten är missvisande.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.