Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Vill locka penningstinna jägare till länet

Publicerat torsdag 6 juli 2006 kl 09.30

Hushållningssällskapet i länet har under det senaste halvåret jobbat med ett projekt som kallas Jakt 2006. Det ska främja jaktturismen och hjälpa entreprenörerna att sätta länet på kartan när det gäller att locka hit jaktgäster. Två amerikanska jaktskribenter bjuds nu hit för att göra länet känt bland penningstinna amerikanska jägare.

Håkan Landström är projektledare på Hushållningssällskapet i länet - enligt honom finns det en stark orsak till varför det har varit svårt att få hit kunder som betalar bra för jakten.

- Vi har fram till idag inte haft nån samlad kraft som jobbar uteslutande och målmedvetet med frågorna. Det har blivit spridda skurar, säger Håkan Landström.

Det ska det nu bli ändring på genom att en ekonomisk förening bildas bland företagarna där de kan stötta och hjälpa varandra. Swedish Lapland Hunting Network heter föreningen som nu är i uppstartsfasen och så länge bara har ett fåtal medlemmar. Föreningen ska förutom marknadsföring, också jobba inåt, mot byråkrati och regler som sätter käppar i hjulen för turistföretagarna.

Det är särskilt viktigt att få hit gäster som kan betala bra och amerikanska kunder kan ofta det. Därför har man nu bjudit hit två jaktjournalister från USA för att visa vad länet kan erbjuda. Douglas Tate som skriver om skogsfågeljakt i Shooting Sportsman och Don Causey som i Hunting Report har älgjakt som specialområde.

- De här magasinen har väldigt många resande jägare bland sina läsare och vi räknar med att redan nästa höst kunna räkna in en stor del nya amerikanska jaktgäster till länet, säger Håkan Landström

Peter Johansson driver turistföretaget Outcat i Kangos norr om Pajala, han hoppas och tror både på föreningen och de amerikanska journalisternas förmåga att nå ut till nya kunder.

- Det är viktigt att få hit dem som når ut till många och nu gäller det att visa vad vi kan, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".