Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lastbilar kör för fort

Publicerat onsdag 17 juli 2002 kl 07.01
Yrkeschaufförer i tunga fordon, med hastighetsgränsen 80 kilometer i timmen, kör oftare för fort på skyltade 90- och 110-vägar än vad personbilar gör.
De flesta överträdelserna ligger mellan 85 och 90 kilometer per timme, men det finns också exempel på 100 och 110 för tunga lastbilar med släp. Detta trots att det ska finnas en hastighetsregulator som slår in vid 89 kilometer i timmen. Det är Vägverket Konsult Trafik som mäter trafiken med slangar över vägen och i en mätning förra hösten på E4 mellan Piteå och Luleå konstaterades att lastbilar med släp i 88 procent av fallen överskred sin hastighetsgräns på 80 kilometer i timmen, medan personbilstrafiken stannade på 34 procent som körde över sin 110-gräns på sträckan. På en översikt över hela 2001 på skyltade 110-vägar låg överträdelserna enligt följande i region norr (Norrbotten och Västerbotten): Lastbilar med släp - 75 procent. Personbilar - 27 procent. Riket, 2001: Lastbilar med släp - 84 procent. Personbilar - 55 procent. - Det är ju det här som är så sorgligt med tanke på att den högsta konstruktiva gränsen för lastbilar med släp höjdes från 70 till 80 för ett antal år sedan, säger Rune Peterson på trafikpolisen i Umeå. - Det är en väldig tidspress inom branschen. Och det är väl det som gör att man frestas att göra åverkan på fordonen, säger en rutinerad poståkare Norrbottensnytt talat med och syftar då på den hastighetsregulator som ska förhindra att lastbilarna går fortare än 89 kilometer i timmen. - Men att ligga med lastbilar med släp i över 100 det är att leka med andras liv, fortsätter han. Däremot anser många att 84 till 85 kilometer i timmen är en rimlig överträdelse och Erik Bäcklund på Åkeriföreningen norr berättar att idealfarten för en motor ligger runt 85 kilometer i timmen. Men på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF är man chockerad statistiken: - Det här är skrämmande. De borde vara föregångare eftersom de är yrkeschaufförer, säger Lars Martinell på NTF Norrbotten.
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.