Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolpolitiker vill öka samarbetet

Publicerat fredag 29 september 2006 kl 14.15

För att komma till rätta med dom stora motsättningarna i Karesuando vill skolpolitikerna i Kiruna att den kommunala skolan och sameskolan i Karesuando ska samabeta mer. Enligt Roger Suup, socialdemokratisk ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Kiruna, så finns ett samabete mellan de två skolorna, men det behöver stärkas. Inte bara på grundskolenivå, utan även inom förskolan.

Skolpolitikerna i Kiruna vill trycka på för att den kommunala skolan och sameskolan i Karesuando ska samabeta mer.

- Vi är väldigt angelägna om att hitta ett samarbete mellan skolorna, säger Roger Suup, socialdemokratisk ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Kiruna.

I onsdags stannade ett 20-tal elever hemma från den svenska skolan i Karesuando. De protesterade mot att en lärare från sameskolan hade sagt kränkande saker till en elev.

En långvarig konflikt

Det har tidigare funnits konflikter mellan de två skolorna i Karesuando. Två skolor med bara ett staket och ett dike som skiljer dem åt. Den samiska och den svenska skolan.

Från politiskt håll sägs samarbete, samverkan och gemenskap vara lösningen på konflikten mellan skolorna.

- Jobbar man tillsammans vid olika tidpunkter i den praktiskt dagliga verksamheten så lär man känna varandra. När man lär känna varandra så ökar också respekten, säger Roger Suup.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".