Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Chatt om trängselavgifter

Publicerat måndag 25 januari 2010 kl 11.40
Jan Hallberg (M) och Per Bergström Jonsson, projektledare på Vägverket, chattade med lyssnarna om trängselavgifter i Göteborg.
moderator:Nu börjar chatten med Jan Hallberg (M) och Per Bergström Jonsson från Vägverket. Välkommen med din fråga!
Petra:Hej, när är det tänkt att detta ska starta, trängselskatten i Gbg?
Per Bergstrom Jonsson:Utredningsgruppen arbetar idag utifrån att trängselskattesystemet "går i skarpt läge" någon gång under år 2013.
Karen:Jag bor i Lerum och åker ibland söderut via E20-E6 till Halland-Skåne. Kommer det att byggas nya förbifarter, så man slipper trängselskatten?
Per Bergstrom Jonsson:Det finns finansiering för en förbättring av väg 549 mellan E20 och väg 40, inkl en ny trafikplats vid Slamby. Denna förbindelseförbättring kan - med lite tur - vara på plats ungefär samtidigt som trängselskatten startar 2013. Då har du möjlighet att åka E20=>549=>40=>E6 söderut vid Kallebäck utan att passera in i skatteområdet.
Christer Westma:Jag flyttade från STHLM till Göteborg i Höstas.Fick en chock! När jag skulle parkera bilen Göteborg är Dyras i Sverige Hutlös dyrt! Vill man inte ha besökare i Göteborg 20kr i timmen på envanlig gata inte i innerstan!fick jag betala 80 kr för fyra timmar!!!!! Nu skall ni dessutom inför biltullar!!! I Stockelm är det utanför innerstan fritt efter kl 17.00 Friparkering på söndagar.Det verkar var hysteri i Göteborg!!!!!!' CW
Jan Hallberg:Jag håller med dig. Det är dyrt att parkera i Göteborg. Mitt parti-M har förslag om att göra nattparkeringen fri som i Stockholm.
moderator:Anneli Hultén kan tyvärr inte vara med på chatten idag, men Jan Hallberg (M) och Per Bergström Jonsson från Vägverket finns på plats för att svara på era frågor.
Leif:Före förra valet lovade alla politiker att vi inte skulle få trängselskatt. Hur kan man nu vända 180 grader och redan under mandatperioden besluta om trängselskatt? Vilket part är emot nu?
Jan Hallberg:En ren trängselskatt ville vi inte ha, det är riktigt. Det vill vi inte idag heller. Men vi hade redan tidigare årsmötesbeslut m om att det kunde accepteras om det var enda möjligheten att finansiera nödvändiga satsningar i infrastrukturen. Nu har regeringen beslutat att det krävs lokal medfinansiering och då får vi gilla läget. Många andra städer skulle vara glada om de kom åt de 15 miljarder som staten lägger i vårt paket.
Markus B:Hej, finns det någon vettig översiktsbild där man kan se vart "stationerna" ska vara?
Per Bergstrom Jonsson:På www.vv.se/Vagverket-nara-dig/Vastra-Gotaland/Trangselskatt kommer vi att lägga ut material efterhand. I dagsläget finns det inte några mer detaljerade och orienterbara kartor än dem som synts i tidningar och i våra utredningar. Inom kort kommer vi dock att publicera något mer detaljerat, så gå in regelbundet på hemsidan och kolla!
Ronny:Kommer dagigvaror och tjänster bli dyrare???
Jan Hallberg:Det är inte erfarenheterna från Stockholm, men taxi kommer säkert att föra kostnaden vidare till resenären
Vera:Är det riktigt att man betalar även när man åker ut ur Göteborg?
Per Bergstrom Jonsson:Ja, samtliga betalstationer i de system vi föreslår söker av trafiken i båda riktningarna.
YVONNE:JAG KAN FÖRSTÅ TRÄNGELAVGIFTEN NÄR MAN ÅKER IN I EN ZOON, MEN VARFÖR SKALL MAN BETALA NÄR MAN ÅKER UT UR ZOONEN?
Jan Hallberg:Det finns flera mål där trängsel och miljöaspelten är en. Den andra är att få in tillräcklig finansiering för de infrastrukturobjekt vi skall bygga. Vi behöver få in 12 miljarder på en 25 á 30 årsperiod.
Bengt:Hur ska man betala in trängselskatten?
Per Bergstrom Jonsson:På samma sätt som i Stockholm idag. Transportstyrelsen sammanställer de skattebeslut som om fattar ditt fordon en gång per månad och skickar sedan en faktura som ska betalas i slutet av nästa månad. Så det liknar exempelvis elräkningen och annat som du förbrukar i ditt vardagsliv.
Bengt:Vi som bor nära gränsen mellan Göteborg och Mölndal och har vår närbutik på andra sidan gränsen. Oss kommer detta att drabba hårt. I Stockholm finns det specialregler för detta. Kommer det att bli så här med?
Jan Hallberg:Jag känner inte till specialreglerna i Stockholm, men är det saker som fungerar väl där så skall vi naturligtvis göra på samma sätt här.
Lars:Är det avdragsgillt i deklarationen?
Per Bergstrom Jonsson:Jag är inte jurist, andra kan detta bättre. Jag har dock fått lära mig att trängselskatten sedan år 2006 är avdragsgill som resekostnad till arbete för privatpersoner och att företagare kan dra av trängselskatt som en kostnad för sitt företagande. Jag är dock inte hundra på att jag har fattat rätt. Kolla med Transportstyrelsen eller Skatteverket om du vill vara säker.
Kristina Nilsso:Vad händer med kollektivtrafiken? Kommer den att utökas när trängselskatten börjar?
Jan Hallberg:Ja den skall succesivt utökas och målet är att kollektivtrafiken kan gå på egen räls eller egen körbana så att den inte som idag tvingas stå i bilköer.
Nils-Gunnar Joh:Hej! Kan vara ok med trängselskatter om de används till de planerade projekten o då främst den nya älvförbindelsen för bilar. Är all finansiering klar?? Vad händer om det blir en ny regering med miljöpartiet. Har hört representanter för miljöpartiet säga att det inte behövs någon ny älvförbindelse, utan mindre trafik istället. Vad händer om det blir en ny regering, o även om miljöpartiet får inflytande på frågan i Gbg också. Är all finansiering klar för den nya älvsförbindelsen??
Jan Hallberg:När vi tar beslut om paketet och regeringen i mitten på mars gör detsamma så är tunneln i hamn! Byggstart hoppas jag på i augusti eller september.
Mimmi:Sämmer det att man kommer att betala trängselskatt för att ta sig mellan Oslo o Köpenhamn dvs E6an utmed Liseberg?
Per Bergstrom Jonsson:Det beror på: Om du åker denna väg med bil mellan kl 06.30-18.29 en vardag (ej i juli) så får du till och med betala två gånger; först i höjd med Backadal, sen vid Kallebäck. Om du väljer att åka på helgen eller ta en expressbuss slipper du självklart detta. OM du svänger av vid Klarebergsmotet och åker Norr/Hisingsleden=>Söder/Västerleden kommer du undan med en skatt.
Lars:Är dagis beredda på ökade tider för de som kanske inte kommer att ha råd och behöver ta kollektivtrafik? Tänker främst på kranskommunerna, samt det faktum att folk flyttar ut för att ha råd att bo i hus och räntorna kommer att stiga. är det med i beräkningarna?
Jan Hallberg:Tanken är att kollektivtrafiken skall bli bättre. Det kommer att kosta en del att ta bilen men det kommer också att gå smidigare och det hoppas jag att människor värdesätter. I Stockholm har det fungerat rätt väl säger de man talar med.
Thomas:Varför ska man betala avgift när man färdas på E 20 från exempelvis Partille till Kungsbacka.Tanken var väl att avgiften skulle medverka till minskad biltrafik i innerstaden?! /Thomas K
Per Bergstrom Jonsson:Tanken är att minska trängseln där den är som värst, minska hälsofarliga luftproblem och minska biltrafiken i allmänhet samt generera ett pengamässigt nettobidrag till önskvärda infrastruktursatsningar. De stora trängselproblemen är bland annat på E6/E20 vid Gårda där också luften ofta är sämst i stan. Detta talar för att även bilar som använder E6 och E20 genom centrala stan ska påverkas av trängselskatten.
Robert Persson:Hur skall kommunen egna betala t.ex Intraservice som utgår från centrala sta’n och åker ut till kunderna i alla stadsdelar och bolag, de åker ju ut och in ett antal gånger per dag?
Jan Hallberg:Det finns ett avgiftstak per dag som begränsar kostnaden
Birgitta Norden:Hej! Blir det utökat antal parkeringsplatser utanför "blå cirkeln"? Jag bor nära Jan Hallberg, i främre Änggården och åker oftast bil söderut mot Sisjön. Det skulle ju innebära att det lönar sig att parkera i bortre Änggården, (vid dig Annelie), om gränsen sätts vid Botaniska. Mvh BN
Jan Hallberg:Det kommer säkert att uppstå en del finurliga effekter. Förhoppningsvis så kommer det att skapas infartsparkeringar där människor ställer bilen och stiger om till kollektivtrafiken. Jag tror att vi framöver kommer att se människor som kombinerar olika färdsätt och väljer olika färdsätt olika dagar beroende på vad man kanske har för ärenden att göra.
moderator:Nu är det fem minuter kvar av chatten. Passa på att ställa din fråga om trängselskatten i Göteborg.
Ulf Liljekrantz:Det sägs att det skall upphöra efter 25 år. Vad finns det för garantier?
Jan Hallberg:Behovet av finansiering kräver ca 25 år. Den dagens politiker får avgöra vad man sen gör.
Ulf:Om man mot förmodan får in de c:a 12 miljarder kr. innan 25 år, stänger man då av betalstatonerna?
Jan Hallberg:Det kan och får den dagens politiker avgöra.
Lars Englund:Kom sent i i debatten,tyvärr, och har inte hunnit sätta mig in i detta med trängselavg. Har nyss sett Vägverkets 2 förslag (grön och blå)och undrar lite om in och utpassering. Vi bor i Biskopsgården och handlar i Bäckebol.Åker dit via Lundbyleden. Får vi då betala vid in + utpassering både dit och hem?M.a.o 4 ggr? Vilket av VV kommer att gälla? Med vänlig hälsning Lars Englund
Per Bergstrom Jonsson:Politiken verkar sluta upp bakom den mindre blå zonen. Att fortsätta dessa inköpsresor på vardagar mellan kl 06.30 och 18.29 kommer att generera 4 skattebeslut, precis som du befarar. Om det är på helgen eller kvällar som du åker är det däremot utan trängselskattekostnad.
Trogen bussåkar:Om bilisterna lämnar bilen och istället åker kollektivt-hur ska ni göra för att bussen jag tränger mig in i varje morgon inte bli ännu mer fullproppad med passagerare?
Per Bergstrom Jonsson:Utredningsgruppen förordar att kollektivtrafiken förstärks i högtrafiken innan trängselskatten sätts igång år 2013.
Martin:Varför sviker ni politiker ert löfte om att ordna en folkomröstning innan införande av biltullar? Detta utlovades ju högtidligt i förra valomgången. Ser ni inget moraliskt dilemma i detta? Att efter flera årtiondens inaktivitet i fråga om vägutbyggnad plötsligt påstå att det är så bråttom att den demokratiska processen inte hinns med är inte trovärdigt utan endast ett sätt att mygla igenom biltullar utan att låta medborgarna säga sitt genom att skylla på stat och myndigheter. Att hasta igenom ett beslut av denna dignitet med den massiva påverkan den har på invånarna i Göteborgsregionen utan att låta invånarna få säga sitt visar på ett djupt förakt för väljarna och den demokratiska processen. Att samtliga större partier ställer upp på detta visar bara på djupet av ert svek mot väljarna. Hur ska vi väljare kunna lita på något ni säger efter detta? När ni väl har tagit er fram till köttgrytorna kan ju tydligen allt ändras över en natt.
Jan Hallberg:Fråm mitt partis (M) sida har vi aldrig förespeglat någon folkomröstning i denna fråga. I höst har vi ju den en form av folkomröstning.
Pelle Båth:Hej! Vid den senaste inversionen i Norges näst största stad Bergen i mitten av januari övervägde stadens styresmän att temporärt höja P-avgifterna. Detta för att minska biltrafiken i centrala staden. Snabbt, enkelt och billigt att genomföra! Är det då inte ironiskt, att jag i snart ett års tid förgäves har försökt att få dig Anneli Hulthén & Jan Hallberg att göra precis som i Bergen, dvs att seriöst överväga en trängselskatt via P-automater. Att helt förutsättningslöst ta upp frågan om hur vi kostnadseffektivast kan implementera en trängselskatt i Göteborg verkar av någon diffus anledning inte ha varit intressant. Kan det vara så, att Er enmansutredare har haft skygglappar fastnitade på huvudet och därmed låst positionerna? Mitt förslag à la Bergen har i alla fall tigits ihjäl - biltullar till varje pris är tydligen det som gäller...!? De diskussioner som nu plötsligt seglar upp om kraftigt ökande lokala trafikflöden runt Göteborg vid en biltullslösning, måste vara ytterligare ett argument för att min idé om trängselavgiftsknappar på stadens alla P-automater kan vara en bättre lösning. Det är dags att seriöst utreda frågan. Mvh Pelle Båth
Jan Hallberg:MNed all respekt för ditt förslag Pelle så har jag inte fått någon response när jag frågat mig runt om det.
moderator:Nu avslutar vi chatten! Tack för alla frågor och tack till Jan Hallberg (M) och Per Bergström Jonsson från Vägverket.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".