Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

112 måste förbättras

Publicerat lördag 16 december 2006 kl 11.50

När SOS larmnummer 112 - tidigare 90 000 - på söndag fyller 50 år blir det ett firande kantat av bekymmer. Sedan nödnumret för första gången infördes i göteborg 1956 har nämligen antalet teleoperatörer på marknaden ökat så dramatiskt att larmnumrets pålitlighet nu minskar.

På söndag är det femtio år sedan nödnumret 90000 infördes för första gången i Göteborg. Vid den tiden fanns bara televerket och ingen hade räknat med effekten av de 20 teleoperatörer som idag slåss om kunderna på marknaden för mobiltelefon.
Enligt Michael Wesht, chef för SOS-Alarm i Gävle har dock de många telekomföretagens inmars inneburit en försämring av det tidigare så pålitliga larmnumrets kvalitet. Omkring 23 procent  eller mer än var femte telefonsamtal till 112 är idag så kallade ”blinda anrop” då det helt enkelt är tyst i luren då SOS-Alarm svarar.
Michael Wesht tycker därför att det nu i samband med jubiléet måste klarläggas vilka krav man kan ställa på operatörerna och vilka som ska stå för de kostnader som krävs för att på nytt göra larmnumret 112 lika pålitligt som det en gång var. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".