Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Jämställda barn förändrade skolan

Publicerat tisdag 4 december 2007 kl 06.24
Linda Ekenberg och Linnea Holmsten Foto: Therese Jacobsson

Den vanliga skolan fick vackert ändra sitt arbetssätt när de första barnkullarna från Tittmyrans jämställdhetsförskola i Trödje blev större och började ettan. Skolan var helt enkelt oförberedd på tjejer som ville ta för sig.

Det visar SR Gävleborgs särskilda granskning av hur det gick för jämställdhetspedagogikens barn när de växte upp.
I stället för vanliga blyga och tysta flickor kom tjejer som ville ta för sig, och det var skolan helt enkelt inte van vid berättar Mimmi Olsson , lärare i Trödje.
- Först blev vi negativt överraskade att också flickorna vågade plats, senare tyckte vi att det bara var bra, säger hon.
Barnen som går på Trödje förskola börjar i Trödje eller Björke skola och idag är båda skolorna väl införstådda med förskolans pedagogik som alltså går ut på att dom vuxna ska förhålla sig lika till pojkar och flickor. På förskolan uppmuntras också barnen till olika saker beroende på kön - till exempel att ta för sig om man är flicka.
Den vanliga skolan i Trödje har som en direkt följd av de här barnen fortsatt att utveckla jämställdhetspedagogiken.

- Det kändes helt enkelt naturligt att fortsätta på den av förskolan intrampade vägen, kommenterar Mimmi Olsson. 


 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".