Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Långt ifrån jämställt på Gävles förskolor

Publicerat torsdag 6 december 2007 kl 09.16

Jämställdhetsarbetet på Trödje förskola har inte spridit sig i någon stor utsträckning bland övriga förskolor i Gävle kommun. Bland Gävles förskolor är det många som har långt kvar till läroplanens mål att flickor och pojkar ska behandlas lika.

-Vi har inte prioriterat det. Det finns med - men inte som ett prioriterat mål, säger Lenah Öhlander som är chef på Högbergsgården förskola i Gävle.

Trots att jämställdhetsarbete är inskrivet i läroplanen så går det trögt med genuspedagogiken.

-Det finns några förskolor som har kommit längre. Men många har mycket kvar att jobba på, säger Lena Horney som är genuspedagog i Gävle.

Enligt en statlig utredning så är landets förskolor i stort behov av kunskap om traditionella könsmönster och hur de kan motverkas. Kajsa Wahlström säger att ambitioner sedan länge finns från politiskt håll - men att det i praktiken ofta brister när personalen ska utbildas och arbetet ska hållas vid liv.

-Man kan inte välja om man vill jobba med genusfrågor. Det ska genomsyra varje stund och sekund. Ändå är det något som man lyfter ur särskilt, säger Kajsa Wahlström som startade jämställdhetsprojektet på förskolan Tittmyran i Trödje.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".