Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gnarp

För dyrt bygga bort farliga järnvägsövergångar

Publicerat måndag 3 mars 2008 kl 16.31

Banverket visste redan 1999 att den obevakade järnvägsövergång i Gnarp var farlig, men avstod ändå från att vidta säkerhetsåtgärder. I söndags dog en 42-årig kvinna efter kollision med tåg. Enligt Banverkets säkerhetschef Jörgen Niklasson fanns det en särskild orsak till att den farliga korsningen inte byggdes bort.

Olyckskorsningen hade god sikt och markägarna propsade inte på en planskild korsning eller ens på järnvägsbommar.

Det är Banverkets förklaring till varför järnvägsövergången fick förbli en av landets drygt 4000 obevakade järnvägsövergångar. En bidragande orsak var att det kostar minst två miljoner kronor att säkra övergången, pengar som banverket i det här fallet valde att spara in.

Stig Eng, kommunalråd i Nordanstig tycker emellertid att det borde finnas billigare sätt att förbättra säkerheten.

– Vår syn är att det borde finnas ljud och ljussignaler där det inte går att bygga bort, säger Stig Eng.

– En övergång med ljud- och ljussignaler är mer olycksdrabbad än en som är helt obevakad, säger Jörgen Niklasson, säkerhetschef vid Banverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".