Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gävle

Lång telefonkö till Försäkringskassan

Publicerat söndag 20 april 2008 kl 13.39

Försäkringskassans nya telefonkundtjänst som nyligen har öppnat på fyra orter i Sverige, bland annat i Gävle, är underdimensionerad. Det är långa kötider i telefon och många som ringer är arga för att de får vänta, både på att komma fram och att få sina pengar.

Den nya telefonkundtjänsten startade i höstas och är tänkt att vara det huvudsakliga sättet att kontakta Försäkringskassan för alla ärenden via telefon och post.

Målet är att servicen för kunderna ska bli både snabbare och bättre, men enligt Eva Törnkvist, som är fackligt ombud för ST-facket på Försäkringskassan, så är verkligheten en annan. Varje samtal tar längre tid än vad de ansvariga trodde när de planerade den nya kundtjänsten och samtalen är också fler.

Det bekräftas av Angelica Ohlsson som är en av dem som svarar i telefon.

– Inströmningen av samtal har varit betydligt fler än vad som var beräknat från början, säger Angelica Ohlsson.

Tomas Forsman
tomas.forsman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".