Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gävle

För få svarar i telefon hos Försäkringskassan

Publicerat måndag 21 april 2008 kl 15.45

Försäkringskassan ska bli bättre på att besvara telefonsamtal från sina kunder. Just nu byggs fyra kundtjänster upp i landet, varav en i Gävle. Som det är nu kan kunderna få vänta ganska länge innan de kommer fram.

I snitt får en kund vänta nio minuter innan man kommer fram, men det ska bli bättre enligt Pia Rydkvist som är chef för den nya telefonkundtjänsten i Gävle.

– Vår målsättning är att 80% ska få svar inom två minuter, säger Pia Rydkvist.

660 personer är det som ska sitta och besvara samtal om sjukförsäkring, föräldraledighet och andra frågor som rör Försäkringskassans verksamhet.

I Gävle ska det bli cirka 180 personer, nu är det runt 100.

– Vi håller på med introduktion och nyanställer personal och utbildar dem i hanteringen och det gör att det ibland kan bli lite längre kötider, menar Pia Rydkvist.

Joacim Lindwall
joacim.lindwall@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".