Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nazistiskt våld på skolor

Publicerat torsdag 24 april 2008 kl 07.01

Elever och skolpersonal drabbas när det nazistiska våldet blir allt brutalare. Vanligast är att elever och lärare med invandrarbakgrund kränks. Det visar den undersökning som Sveriges Radios Reporternätverk har genomfört.

Just nu pågår en splittring inom vitmaktrörelsen i Sverige, och den i sin tur har lett till en upptrappning av våldet. Daniel Poohl som är chefredaktör för den antirasistiska tidskriften Expo förklarar att i tider av osäkerhet försöker de olika organisationerna profilera sig.

- Man måste visa vem man är, man måste visa vad vi står för, att erbjuda ett alternativ för de anhängare som står och väger. Till exempel har Svenska Motståndsrörelsen blivit mer konfrontativa när de ska profilera sig - mer aggressiva i sin framtoning, och beter sig på ett sätt som var otänkbart för fyra-fem år sedan.

Daniel Poohl menar att våldsupptrappningen också kan sprida sig till skolorna.

– Det kan i värsta fall bli konsekvensen, säger han.

På Säpo ser man allvarlig på det ökande våldet i skolorna även om chefsanalytiker Karin Lönnheden inte är särskilt förvånad.

– Det finns ett antal personer inom vitmakt-miljön som har visat att de är beredda att ta till våld i sina politiska syften, säger hon.

I kartläggningen bland rektorer i Gävleborg har flera rektorer uppgett att personal eller elever på skolorna har utsatts för trakasserier och våld med rasistiska eller främlingsfientliga motiv.

På en skola fick en lärare se sitt namn på en hemsida efter att denne talat om konsekvenserna med Sverigedemokraternas politik.

På en annan skola i länet började elever elda i klassrummet under en lektion med en lärare med judisk bakgrund, eftersom de ville ”röka ut judejävlarna”.

På Norrsätraskolan har läraren Lana Driagina polisanmält en elev som kränkt henne.

– Jag ville visa för eleven att man faktiskt måste tänka på vad man säger. Just den här markeringen har jag gjort mest för elevens skull, för att eleven i framtiden ska tänka på hur lätt man kan såra en människa med bara några ord.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".