Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gävleborg

Internetföretag lurar kamerakunder

Publicerat fredag 19 december 2008 kl 15.00
1 av 2
Var försiktig när du handlar hemelektronik på nätet uppmanar konsumentvägledarna. Foto: Bertil Ericson/Scanpix
2 av 2
Anna Mähler är bekymrad över blufföretagen på Internet. Foto: Anders Ekholm SR Gävleborg

Internetföretaget Kameraexperten har polisanmälts av minst 170 personer i landet. Konsumenterna har betalat i förväg för en kamera men inte fått den hemskickad.

Konsumentvägledarna i länet blir nu nedringda av folk som har förlorat sina pengar – ofta flera tusen kronor.

Anna Mähler är konsumentvägledare på Konsument Gästrikland.

Många drabbade
– Det är många som ringer idag för det har kommit ut i media om det här företaget och vi har många drabbade i Gästrikland, säger Mähler som fått ta till extra telefontider under fredagen.

Många kunder i länet är förtvivlade över att de betalat i förväg för en kamera, som kanske skulle bli en fin och dyr julklapp, men sen inte fått den levererad.

Från seriös till bluff
Det som är märkligt med internetföretaget Kameraexperten är att det har ansetts som ett seriöst företag. Men plötsligt har det börjat lura kunder.

– Hemelektronikmarknaden har problem och de som handlar över internet måste vara observanta.

Kreditkunder kan få hjälp
För den som köpt en kamera över Internet med sitt kontokort så går det inte att få tillbaka sina pengar om företaget har bluffat. Men om man har köpt prylen på kredit så kan man få hjälp.

– Då kan man vända sig till banken och säga att man inte fått några varor, för det är ett skydd som finns i konsumentkreditlagen, säger Anna Mähler.

Polisanmälan
Ingrid Larsson som är konsumentrådgivare i Bollnäs kommun uppmanar nu alla som misstänker att de har blivit lurade att agera snabbt.

– Man måste polisanmäla, det här är ju ett bedrägeri.

En bra regel enligt konsumentvägledarna är att aldrig lämna ut sitt kontonummer över Internet utan endast köpa på postförskott. Finns inte den rutan att fylla i så kan det var fara på färde menar Anna Mähler, konsumentvägledare i Gästrikland.

Anders Ekholm
anders.ekholm@sr.se

Magnus Hansson
magnus.hansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".