Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Färdtjänsten

Kunder arga på färdtjänstväxel i Estland

Publicerat onsdag 24 december 2008 kl 13.20
Arkivbild: Malin Hoelstad / SvD / SCANPIX

Färdtjänstkunder reagerar nu över att beställarväxeln i Estland inte förstår vad kunderna vill åka.
 – De har svårt att skilja på bokstaven Y och I, berättar en kund.

Den som vill åka färdtjänst från till exempel Åshammar till Kungsgården i Gästrikland får ringa till Estland för att boka resan.  

Detta på grund av att företaget Samres AB har tagit över beställningen av alla sjuk-och färdtjänstresor inom länet.  

Arbetet utförs av personal i Falköping och i estländska Tartu.
 – Men vill man bli kopplad till växeln i Falköping, så går det inte, säger Tony Fridh som har haft stora problem med att få personalen i Estland att förstå till vilken adress man vill åka.  

Tidigare var det Segersta mellan Bollnäs och Söderhamn som skötte beställningarna.  

Anders Ekholm
anders.ekholm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".