Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
gävleborg

Skriftliga omdömen - på olika sätt

Publicerat måndag 23 februari 2009 kl 07.01
Stigslundsskolan i Gävle. Foto: Linnea Ericsson SR Gävleborg

Det skiljer mycket mellan hur skolorna i Gävleborg har valt att göra med de skriftliga omdömena. Det visar en undersökning som Radio Gävleborg har gjort. På en del skolor har man valt att införa betygsliknande graderingar i tre eller fyra steg, medan andra skolor väljer att inte ha någon skala alls.

Förra året beslutade regeringen om att alla grundskoleelever ska få skriftliga omdömen i varje ämne minst en gång per termin i samband med utvecklingssamtalet.

Lärarna ska där ha skrivit ned hur det går för eleven - i relation till målen i kursplanen och läroplanen.

Omdömena ska också skrivas in i den individuella utvecklingsplanen för eleven liksom vad som måste göras för att eleven ska nå målen.

Det är varje skolas rektor som beslutar hur dom skriftliga omdömena ska se ut.

Tidigare fick skolan inte skriva om eleven hade nått målen eller inte - eftersom det ansågs som alltför betygsliknande. Och trots att skolorna gör olika i sina bedömningar av vad de skriftliga omdömena ska innebära så tycker Owe Sjölund rektor på Stigslundsskolan i Gävle att tanken är god.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".