Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gävleborg

Luskamsreklam på skolor granskas

Publicerat tisdag 10 mars 2009 kl 15.01

Skolor runt om i länet har med hjälp av skolsköterskorna spridit reklam för ett företag. Det är de Nationella lusdagarna som utåt sett ser är en kampanj för att bli av med löss på skolan, men som egentligen går ut på att sälja en luskam.

Luskampanjen ska nu granskas berättar juristen Marek Andersson.

– Vi ska granska det här närmare, speciellt för att se vad den här kammen kan och inte kan klara, säger Marek Andersson.

Två lusengagerade mammor i Stockholmstrakten är de som ligger bakom det som ser ut att vara en ideell kampanj för lössbekämpning.

Men egentligen så är det en smart affärsidé med kommersiella syften. För att sprida deras affärsidé har företaget tagit hjälp av skolor som fått informationsmaterialet och sedan lämnat det vidare till föräldrarna på skolan.

Men bland lusinformationen finns tydligt angivet en hemsida för mer information och där erbjuds man köpa en luskam för 300 kronor.

30 000 luskammar

Enligt den granskning som Sveriges Radio Jönköping gjort, har försäljningen av luskammen gått bra. Enligt företaget har
30 000 luskammar sålts tack vare skolorna, berättar Natscha Wirdemark, en av de företagsamma mammorna bakom företaget.

– Vi tycker att det är jättebra att vi når så många skolor runt om i landet, säger hon.

Inget utskick i Gävle
Men genom åren har såväl föräldrar som lärare och skolsköterskor reagerat på att materialet varit alltför reklamlikt.

Gävle är ett exempel på de kommuner som valt att inte skicka ut reklamen från företaget utan bara information om luskamning.

Gävles samordnande skolsköterska Maritha Jäderberg välkomnar konsumentverkets granskning.

– Vi behöver inte använda en massa reklammaterial för att gå ut med våran information. Lössbekämpning handlar om luskamning och att använda de preparat som Apoteket för tillfället rekommenderar, säger Maritha Jäderberg.

Jenny Sanner Roosqvist
jenny.roosqvist@sr.se

Peter Jernberg
peter.jernberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".