Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gävleborg

Ofta för lång väntetid till sjukvårdsrådgivning på telefon

Publicerat onsdag 18 mars 2009 kl 15.23

Mer än tre minuters väntetid för sjukvårdsrådgivning per telefon är mer regel än undantag. I Gävleborg var det bara 36 procent av samtalen som fick svar i tid.

Bara 44 procent av samtalen i hela landet besvaras inom treminutersgränsen och i februari var Gävleborg ett av de sämsta landstingen i landet.

Halland var bäst med 76 procent av samtalen besvarade inom tidsgränsen. I Gävleborg var det 36 procent av samtalen som fick svar i tid. Skåne var sämst med 31 procent.

I slutet av året ska cirka åtta miljoner invånare ha tillgång till sjukvårdsrådgivning dygnet runt på telefon 1177.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".