Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gävle

Elever drabbas av sena bussar

Publicerat onsdag 2 september 2009 kl 15.36
Deber Rashid och Kevan Salih Mustafa missar lektioner på grund av för sena bussar. Foto: Anders Ekholm SR Gävleborg

Om man är studerande så kan det gå fortare att ta sig 10 mil från Gävle till Uppsala än från stadsdelen Sätra till Gävle centrum, en sträcka på bara drygt 4 kilometer. Bland annat drabbas gymnasieelever som kommer för sent till lektionerna och missar viktiga prov.

– Det är för jävligt. Det är bara ibland som de kommer i tid och då är det fullsatt och de bara åker förbi, säger Kovah Salih Mustafa, elev på Polhemsskolans gymnasium.

Det kokar bland de gymnasieelever i Gävle som åker buss till skolan på morgonen. Bussen kommer rejält för sent och när den väl kommer åker den förbi med skylten "fullsatt".

45 minuter från Sätra
SR Gävleborg teståkte en buss i morse från hållplats Estraden i Sätra till centrala Gävle, en sträcka på fyra kilometer. Det tog 45 minuter innan man var nere på stan.

Bussförarna på Swebus är pressade av situationen eftersom de får ta emot klagomål från passagerare. De busslinjer som har haft problem är linje 1, 2 och 3.

Missar viktiga prov
Bland annat drabbas skolelever som kommer sent till skolan och missar viktiga skriftliga prov på morgnarna.

– Två engelskaprov på grund av att jag kom för sent med typ 20 minuter och så fick jag sitta ute och vänta på alla andra, och jag fick inte göra om provet, säger gymnasieeleven Deber Rashid.

"Följer situationen"
Det är bolaget Swebus som kör lokalbussarna i Gävle, men det är X-trafik som har huvudansvaret.

Enligt X-trafiks affärschef Lars Björling är det är problem med morgontrafiken på grund av vägarbeten nere på stan, samt att det är många elever som åker buss på morgnarna. Men X-trafik kommer inte i första hand att sätta in extra bussar.

– Vi följer resandet och situationen kontinuerligt, vi har möjlighet att byta fordon till större på vissa avgångar eller möjligen förstärka det hela, säger Lars Björling.

Är det rimligt att det ska ta 45 minuter att ta sig fyra kilometer?

– Nej det är det inte, då är inte kollektivtrafiken konkurrenskraftig.

Anders Ekholm
anders.ekholm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".