Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gävleborg

Fyrhjulingsolyckorna ökar kraftigt

Publicerat tisdag 15 september 2009 kl 06.36
David Andersson på sin Fyrhjuling. Foto: Christian Höijer SR Gävleborg

Dödsolyckor där fyrhjuliga motorcyklar varit inblandade har fördubblats i Sverige de senaste två åren.
Den största anledningen är att försäljningen exploderat - och med fler fyrhjulingar på landsvägar och i skogen kommer olyckorna.

Susanne Gustavsson driver Motorcenter i Hagaström och har sålt fyrhjulingar i flera år. 

– Jag tycker att de är gjorda för att vara i skogen och inte på vägen. Det är fruktansvärt att det blir olyckor. En liten del är ju att det är fler som åker, säger hon.

Det finns i dag runt 30 000 fyrhjulingar i Sverige. Från början var fyrhjulingen en terrängcykel avsedd för skogs- och lantbruk, men EU-inträdet har inneburit liberalare regler som lett till en uppsjö varianter.

Besvärliga för ovana förare
Utvecklingen har fört med sig att olyckor på fyrhjulingar fördubblats de senaste åren. Och för en ovan förare kan fyrhjulingen vara besvärlig och många maskiner blir också instabila i för höga farter.

David Andersson från Söderhamn som själv äger en landsvägscykel bekräftar att cyklarna inte ska köras för snabbt.

– Man sitter ju inte gärna och kör snabbare än 70-80, det känns inte bekvämt helt enkelt, säger han.

Men din uppfattning är att de flesta olyckor sker med arbetsmaskinerna?

– Åtminstone med terrängregistrerade maskiner. Får man en sådan över sig så är det ju minst 300 kilo och de lättare "quads" de väger ju in på ungefär hälften.

Vägverket ser över reglerna
I fjol fem dog fem personer på fyrhjulingar, dock ingen på landsvägscykel. Och bara i sommar har Radio Gävleborg rapporterat om fem olyckor i länet. I höst kommer därför Vägverket att se över de snåriga reglerna för att stoppa utvecklingen.

– Vi måste göra alla man kan för att minska olyckorna. När vi säljer en fyrhjuling finns det ju videos med till hur man ska hantera dem. Det är ingen leksak, säger Susanne Gustavsson.

Christian Höijer
christian.hoijer@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".