Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Tågförseningar

Försämrad resegaranti för tågresenärer

Publicerat fredag 15 januari 2010 kl 07.21
Foto: Scanpix

Trots flera tågförseningar den sista tiden så ger SJ:s nya resegaranti inte längre pengarna tillbaka. Från och med början av december måste nämligen tåget vara en timme försenat innan resenären får tillbaka pengar, och då rör det sig bara om 25 % av biljettpriset.

 – Jag sitter nu fast i ett stillastående tåg som är försenat i en och en halv timme!

Erik Torell jobbpendlar sedan tre år tillbaka från Uppsala till Gävle och fastnade igår ett stillastående tåg efter ett stort elfel i Uppsala. Han är en av dem som inte får tillbaka pengarna fullt ut:

 – Jag tycker att SJ är snåla. Det var bättre förr, säger han.

SJ för ingen offentlig statistik över tågens punktlighet på sträckan Gävle-Uppsala-Stockholm, som många pendlare åker. Men Erik Torell och andra pendlare vi pratat med berättar att det varit stora problem under vinterhalvåret.

 – Det är EU som har bestämt vilka regler som ska gälla i den nya resegarantin och vi har valt att följa den, säger Ulf Wallin biträdande presschef på SJ

 – Det här är dåligt av SJ, säger Erik Torell från Uppsala.

Linnea Eriksson
linnea.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".