Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Olika regler hos tågbolag

Publicerat lördag 16 januari 2010 kl 09.06
1 av 3
Väntar på tåg. Foto: Anders Ekholm
Ulf Wallin, biträdande presschef SJ
2 av 3
Ulf Wallin, biträdande presschef SJ
Mats Gustavsson, VD Tågkompaniet
3 av 3
Mats Gustavsson, VD Tågkompaniet

Väldigt olika resegarantier hos olika tågbolag - vem du åker med avgör hur mycket förseningen kostar dig.

Sveriges Radio Gävleborg har tidigare rapporterat om att pendlare protesterar mot SJs nya resegaranti, som enligt dem försämras samtidigt som de upplevt en period med många förseningar.

Olika regler
Försenad? Om du får pengarna tillbaka eller inte beror på vilket företag du åker med.

I Radio Gävleborgs granskning av tågbolagen visar det sig att SJ valt att anpassa sig efter EUs rekommendationer och bara betalar ut en ersättning när tåget är minst en timme försenad, oavsett restid, och då utgår bara för 25% av biljettpriset. Ulf Wallin är biträdande presschef på SJ.

- EU har satt reglerna och vi har valt att följa dem. Det är en restidsgaranti som gäller alla tågbolag inom EU och det är alltså EU som bestämde det här, att samma restidsgaranti ska gälla för samtliga bolag.

Annorlunda resonemang
Men riktigt så är det inte - alla tågbolag resonerar inte likadant. Mats Gustavsson är VD på Tågkompaniet, som bland annat kör X-tåget och Tåg i Bergslagen.

- Om du är mer än trettio minuter sen, så får du pengarna för biljetten tillbaka. Vi har ju sett utifrån vad som kan vara rimligt, utifrån att man som kund köper en biljett och åker tåg. Vi har inte uppfyllt vårt åtagande och där är det väl schysst att kunden inte betalar då. Det verkar väl rimligt.

EU-rekommendationer
Men vad säger han då om argumentet att EU ställer vissa krav?

- Ja, alltså det finns ju en EU-förordning som säger att man ska göra si och man ska göra så. Men den hindrar ju inte att man erbjuder bättre villkor. Erfarenheten är väl det att det är inte bara klokskap som kommer från EU, så vi har valt den här lösningen istället, och sen har vi väl kanske inte nödvändigtvis fördjupat oss så fantastiskt mycket i vad EU tycker och tänker i den här frågan.

Konkurrensfördel
Skulle då inte SJ kunna konkurrera med andra genom att satsa på en bättre resegaranti? Ulf Wallin, biträdande presschef på SJ igen.

-Jo, det kan man absolut se det som. Vi har valt att följa EU-nivån nu, och så har vi sagt att vi får se framöver. Det är möjligt att vi kommer göra förändringar. Vi vill ju naturligtvis göra så bra som möjligt för resenärerna, det är vårt mål.

Restidsgarantier

SJ
En försening på 60-119 minuter medger en återbetalning på 25 procent av biljettens pris. En försening på 120 minuter eller mer medger en återbetalning på 50 procent av biljettens pris. Läs mer:  http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=3470&a=14719&l=sv

X-trafik
Om förseningar i vår trafik gör att du riskerar att komma mer än 20 minuter försent till ditt resmål, får du ta taxi istället. Som ersättning för taxiresan kan du få upp till 400 kronor kontant – eller presentkort på upp till 450 kronor. Läs mer: http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=77&MenuID=76

Tågkompaniet (Tåg i Bergslagen)
Är vårt tåg mer än en halvtimme försenat får du pengarna tillbaka, i kontanter, utan krav på återköp. Är du missnöjd med resans kvalitet på annat sätt lovar vi att lyssna
och bedöma din reklamation individuellt. Läs mer: http://www.tagkompaniet.se/allt-om-resan/resegaranti__38

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".