Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ovanåker

Ny hjälp i kontakten med myndigheter

Publicerat fredag 4 juni 2010 kl 06.00
Christina Strandell, samordnare för frivillighetsorganisationen Väntjänsten i Ovanåkers kommun. Foto: Magnus Hansson Sveriges Radio Gävleborg

Hos flera myndigheter måste man i dag göra många val via knapptryckningar för att få hjälp. Något som upplevs som krångligt av många. Men nu finns hjälp att få i Ovanåkers kommun.

I Ovanåkers kommun öppnas nu en hjälptelefon för alla som tycker att det är krångligt att komma i kontakt med myndigheter via telefon.

– Det är spännande! Vi vet inte hur det kommer att utfalla och det är ett försök. Om det blir mycket får vi utforma bredare lösningar, säger Christina Strandell som är samordnare för frivillighetsorganisationen Väntjänsten.

När man till exempel ringer till Försäkringskassan får man åtta olika alternativ att trycka på. Och alla dessa alternativ och olika knapptryckningar upplevs som krångligt av många.

Därför kommer nu frivilligorganisationen Väntjänsten i Ovanåkers kommun varje måndag att hjälpa folk i kommunen med att komma i kontakt med myndigheter.

– Jag föredrar att kunna prata med en person direkt, så jag förstår ju att alla som kan tycka att det är krångligt med knapptryckningar och sådant, säger Christina Strandell.

Att den här tjänsten nu finns i Ovanåker är än så länge ganska okänt eftersom det än så länge bara har marknadsförts på kommunens hemsida.

Magnus Hansson
magnus.hansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".