Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
gävleborg

Långa köer för att prata pension

Publicerat onsdag 16 juni 2010 kl 08.29
Telefonister har haft fullt upp. Foto: Fredrik Persson/Scanpix

Pensionsmyndigheten, som bildades 1 januari 2010, fick ta emot dubbelt så många samtal som man räknat med under de första kvartalet i år. Sammanlagt har man fått in 540 000 samtal. Det har gjort att köerna varit långa hos kundtjänsterna i Gävle i Söderhamn.

Det har medfört att väntetiderna hos kundtjänsterna i Gävle och Söderhamn stundtals varit närmare 20 minuter, i stället för inom fem minuter som är målet.

En person som JO-anmält myndigheten kallar väntetiderna för absurda. I ett svar på anmälan skriver Pensionsmyndigheten att man nu har påbörjat ett stort förändringsarbete för att korta telefonköerna till i december i år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".