Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ämnet livskunskap kan vara skadligt för eleverna

Publicerat onsdag 27 oktober 2010 kl 07.16
"Mobbning återupprepas i subtil form"
(1:57 min)
En av skolorna som använder metoden social och emotionell träning (SET) är Solängsskolan i Gävle. Foto: Fernando Arias SR Gävleborg

Livskunskap har blivit ett vanligt ämne i länets skolor som ett sätt att förebygga mobbning och psykisk ohälsa. Men nu varnar både skolpsykologer och lärare för att en av de metoder som används kan vara direkt farlig och ge upphov till bestående skador hos barn och ungdomar.

Det finns numera en uppsjö av olika program och metoder som används för att förebygga psykisk ohälsa hos barn.

En av de mest populära metoderna är SET (social och emotionell träning), men nu får just den här metoden kritik från både psykologer och lärare som anser att metoden kan vara skadlig för eleverna.

– Har man varit med om något traumatiskt ska man inte berätta om det inför alla sina klasskamrater, säger barnpsykologen Jenny Klefbom.

Enligt henne finns det uppenbara risker med SET i skolan. Hon hävdar att vissa övningar liknar gruppterapi och det är något som lärarna inte borde ägna sig åt.

– En annan risk är att man berättar om övergrepp som man har utsatts för av sina klasskamrater medan klasskamraterna sitter i rummet. Den mobbning som alldeles nyss skedde på rasten återupprepas i subtil form inne i klassrummet, säger Jenny Klefbom.

Fernando Arias
fernando.arias@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".