Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
gävleborg

Klagomål på hantverkare vanligast

Publicerat fredag 25 februari 2011 kl 14.40
"Dörrar hängdes upp och ner"
(1:28 min)
För att undvika problem med hantverkare är det viktigt att skriva avtal, säger konsumentvägledaren Catharina Almlöf. Foto: Charlotte Pettersson P4 Gävleborg

Hantverkstjänster är det vanligaste konsumentproblemet, det visar statistik från Konsumentverket. Ofta handlar klagomålen om att jobben blir dyrare eller inte utförs enligt överenskommelse.

– Dörrar hängdes upp och ner, saker satt inte ordentligt, säger en kvinna som råkat ut för slarviga hantverkare.

För sjätte året i rad ligger boendefrågor i topp på Konsumentverkets årliga sammanställning över klagomål.

I Gävleborg är det 21 procent av klagomålen som kommer till konsumentvägledarna som handlar om boendefrågor och då bland annat hantverkstjänster. Men för att undvika problem med hantverkare säger Konsumentvägledaren Chatarina Almlöf att det är viktigt att skriva avtal.

– Avtalet ska handla om alltifrån pris, när jobbet ska starta och så vidare. På det viset undviker man otroligt mycket bekymmer, både som hantverkare och som konsument, säger Chatarina Almlöf.

Charlotte Pettersson
charlotte.pettersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".