Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Elever läser och skriver bättre efter extra musikundervisning

Publicerat måndag 18 oktober 2004 kl 09.00

Extra musikundervisning i skolan gör att elevernas läs- och skrivutveckling förbättras avsevärt. Det visar ett musikprojekt i Bollnäs.

Hösten 2000 fick eleverna, som då gick i ettan på Höghammarskolan, två timmars extra musikundervisning i veckan. Och en utvärdering som har gjorts visar att de eleverna jämfört med en klass utan extra musik har lättare för läsinlärning och skrivutveckling. Dessutom har den allmänna ordningen blivit bättre och eleverna har blivit mer harmoniska.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".