Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gävleborg

Bilbärgarna tvingas ha följebil

Publicerat måndag 9 april 2012 kl 08.52
"Tanken är god men vi är skeptiska"
(1:30 min)
Bilbärgarna har haft några tuffa veckor. Foto: Hasse Carlsson/Sveriges Radio

För att öka säkerheten för bilbärgarna föreslår Arbetsmiljöverket att de ska tvingas ha följebil som varnar övriga bilister. Arbetsmiljöverket menar att bärgarna utsätts för stora risker, men enligt Verkets egen statistik är det få som skadas. Bilbärgaren Björn Bülow är kritisk till förslaget.

För att öka säkerheten för bilbärgarna föreslår Arbetsmiljöverket att de ska tvingas ha följebil som varnar övriga bilister.

Arbetsmiljöverket menar att bärgarna utsätts för stora risker, men enligt Verkets egen statistik är det få som skadas.

– Om två bilar åker av vägen samtidigt, på två helt olika platser i länet, så kan vi skicka två bärgningsbilar utan problem, men det är inte säkert att vi tillräckligt med TMA bilar som vi kan skicka med som följebil. Så tanken är god men vi är skeptiska, säger bilbärgaren Björn Bülow.

Provar förslaget
Just nu genomför Arbetsmiljöverket en testperiod där alla bärgningar på E4an genom Stockholm ska utföras med följebil. Dessutom måste bärgningspersonalen ha särskilda västar. Annars riskerar de att få böter. Arbetsmiljöverket ska utvärdera det här och sedan ska det införas i resten av landet.

Anledningen är att bilbärgarna idag utsätts för stora risker i trafiken. Enligt Arbetsmiljöverkets statistik skadades elva bärgare i fjol, ingen av dem i Gävleborgs län. Men statistiken är antagligen bristfällig för många gånger registreras skadorna som trafikolyckor istället för arbetsplastolyckor, menar Mikael Roos på Arbetsmiljöverket.

– Idag har bärgarna ingen typ av skydd alls, utan de befinner sig helt oskyddade mitt i trafiken.

Riskfyllt arbete
Det finns mycket tillbud, och stora risker för den här arbetsgruppen, säger Mikael Roos.

Enligt Arbetsmiljöverket så ska försäkringsbolagen stå för de extra kostnader som skapas då en följebil måste med vid en bärgning. Men bärgaren Björn Bulow är skeptisk, och menar att det i slutändan är kunden som får ta smällen. Desutom befarar han att kunderna utsätts för fara då väntetiden blir mycket längre.

Jaber Fawaz
jaber.fabaz@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".