Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Gävleborg

Mp kräver satsningar på järnvägen

Publicerat torsdag 26 april 2012 kl 08.30
"Måste se till att få tåg vi kan lita på"
(2:05 min)
Foto: Ingvar Karmhed/Scanpix

Det kärvar mellan regeringen och Miljöpartiet på allt fler samarbetsområden. Nu gäller det vägar och järnväg. MP vill att det planerade bygget av dubbelspåret förbi Gävle till Sundsvall ska tidigareläggas.

Miljöpartiet vill att en rad stora järnvägssatsningar ska tidigareläggas om partiet ska kunna göra upp med regeringen inför det kommande förslaget i höst om satsningarna på infrastrukturen.

– Eftersatt underhåll och eftersatta investeringar i järnvägen gör att Sverige missar investeringar från företag som vill satsa här och i förlängningen också jobb. Vi måste se till att vi kan få tåg som vi kan lita på, som kommer i tid och går i tid, där du och jag kan åka och företagen kan transportera sitt gods, säger språkröret Gustav Fridolin.

Måste de här sakerna gå igenom för att ni ska kunna göra upp om det blir ett sånt samtal?

– Det här är det underlag som vi hoppas kunna gå in i sådana samtal med om regeringen menar allvar med att man söker brett stöd för järnvägssatsningar, säger Fridolin.

Ledande miljöpartister har under våren rest runt i Sverige och träffat representanter för regioner och företag för att höra vad de vill för förbättra inom järnvägstrafiken. Partiet vill till exempel tidigarelägga satsningarna på dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall, fler spår norr om Stockholm och Ostlänken mellan Stockholm och Linköping till 2015, alltså med fem, tio år jämfört med regeringen.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd sa för mer än ett halvår sedan att hon ville diskutera den kommande infrastrukturpropositionen med Miljöpartiet, men sedan dess har ingenting hänt. Inom Miljöpartiet har det funnits viss undran och irritation över att regeringen inte hört av sig.

– Frågan om att vi ska få tåg som man kan lita på i Sverige, både som resenär och som företag som vill frakta sitt gods, är ingen fråga som ska begravas i de politiska skyttegravarna, säger Gustav Fridolin.

Trafikverket lämnade i februari förslag på vilka byggen som borde med i infrastrukturproposition och nästa vecka kommer besked om vad företag och myndigheter tycker om upplägget.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd kan inte i dag säga när olika projekt bör inledas, men hon står fast vid att hon vill prata med Miljöpartiet efter att underlaget presenteras nästa vecka.

– Det är en viktig förutsättning om vi ska få ett bra beslut i riksdagen, att vi har haft möjlighet till bra samtal och att vi har en delad samsyn i vad som behöver göras och framför allt när man kan göra det, men hur det ska finansieras.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".