Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hälsingeturismen ökar snabbt

Publicerat måndag 23 juli 2012 kl 11.19
Hälsingland är "hett" säger Katarina Ceder Bång
(3:03 min)
Hälsingland som vi tänker oss landskapet. Foto: Scanpix

Allt fler vill turista i Hälsingland. Det uppger Hälsingland turism som har hundratals organisationer, företag och föreningar knutna till sig. Ett säkert tecken på att Hälsingland är "hett" är att organisation nu kunnat uppmäta rekordnoteringen en halv miljon besökare på sin hemsida.

Antalet besökare på hemsidan på internet är en indikation på hur intresserade turisterna är av Hälsingland och enligt Hälsingland turisms VD Katarina Ceder Bång har dess popularitet stadigt ökat de senaste åren. Det är viktigt, eftersom det är via internet som turisterna i dag hittar till sina resmål, säger hon:

- Vi vet att så gott som samtliga som letar ett resmål gör det via internet. Dessutom är det känt att hela 80 procent av de som surfar på internet också besöker hemsidor med anknytning till olika resmål.

En halv miljon visar intresse

Internet är kort sagt viktigare än annonser, turistbroschyrer och annan slags marknadsföring och Hälsingland Turism har de senaste året lagt ned stora ansträngningar på att göra den mer attraktiv. Det har också gett resultat:

- 2009 hade vi omkring 80.000 besökare på hemsidan, förra året hade siffran ökat till närmare 400.000 och i år räknar vi med att tangera en halv miljon möjliga Hälsingeturister nyfiket har tagit del av vad landskapet har att erbjuda, berättar hon.

Försäljningen ökar

Det viktigaste resultatet av marknadsföringen är emellertid att allt fler av nätets virtuella turister också i kött och blod uppenbarar sig på plats i Hälsingland. Det har gett ett rejält klirr i kassan, avslöjar Katarina Ceder Bång.

- Försäljningen ökar snabbt! Enligt våra medlemsföretag har vi fram till denna vecka sålt för mer än hela förra året! Då ska man också komma i håg att O-ringen förra året ändå innebar en extra stor omsättning 2011.

Hälsingland blir allt mer känt

Det är enligt Katarina Ceder Bång är det flera samverkande faktorer som lett till att turistmålet Hälsingland fått ett uppsving:

- Företagen gör sin sina insatser och politikerna drar åt samma håll. Sedan har Världsarvet Hälsingegårdarna och exempelvis Järvsökören, Glada Hudik-teatern och andra massmedialt intressanta företeelser hjälpt till att göra Hälsingland intressant i riksmedierna. Senast jag hörde Hälsingland nämnas var i Allsång på Skansen, säger hon glatt!

Världarvet är rena lyckan

Allra viktigast är förstås Världsarvet som också sätter sin prägel på på vilken slags turister som nu söker sig till Hälsingland:

- Det blir förstås många som är intresserade av kultur och tradition. Världsarvet är än lycka som som gör Hälsingland med "ä" känt över hela världen, konstaterar Katarina Ceder Bång.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".